23948sdkhjf

Vitos verdenspermiere i Berlin

Mercedes-Benz’ nye Vito kører godt, ikke mindst med den nye 1,6 liters single-turbo dieselmotor, som imponerede Transportmagasinet ved verdenspremieren i Berlin forleden. Vito’en kommer til Danmark i slutningen af året.
Selv om den 190 hk store Vito med twin-turbo motor og 7-trins automatgear havde masser af overskudskraft, da vi prøvede den på motorvej og landevej i Berlin ved verdenspremieren forleden, var det den 1,6-liters 114 hk motor med single turbo, som overraskede mest. Den havde masser af overskudskraft på trods et par hundrede kilos last.

Med 1,6 liters motoren kan Mercedes-Benz ovenb i købet gøre Vito’en lidt billigere end forgængeren!

Motoren er udviklet i tæt samarbejde med Renault i Frankrig. Basismotoren er den samme, som bruges i den nye Renault Trafic; men Mercedes har tilpasset motoren til deres behov. Den benyttes både til Mercedes-Benz C klasse personbiler og nu også til Vito.

Tillempet til varebil

Vi fik ikke mulighed for at prøve den mindste Vito med en motor på 88 hk og heller ikke den mellemstore version med 136 hk motor. Den sidstnævnte er Mercedes’ mindste 2,1 liters motor fra egen produktion.

I stedet kørte vi med 2,1 liters motoren i 190 hk versionen med BlueTec, der dog først kommer på markedet i forbindelse med overgangen til Euro 6 teknik, som jo bliver lovpligtigt for varebiler i 2016.

2,1 liter teknikken er forsynet med dobbelt turbo, som giver meget styrke – men også god økonomi. 1,4’eren var dog smidigere i bytrafik, og man kan blive længe i femte gear, før der skal geares ned. Faktisk fra 1.100 omdrejninger eller 50 km/t i femte gear.

Skulle i fjerde

Den 163 hk motor, som vi prøvede, skulle i fjerde gear for at køre uden at motoren hakkede, når man overholdt de 50 km/t i byzone.

Interessant ved motorerne er, at 1,6-liter maskinen er tværliggende, mens 2,1 liters maskinen er langsliggende. Samtidig er den lille motor til udgaver med forhjulstræk, mens 2,1 liters motorerne er til udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. De små modeller hedder 109 og 111 CDI, mens de store hedder 114-, 116- og 119 CDI.

Automatgear

Vi prøvede også den store 163 hk motor med 7-trins 7G-Tronic automatgear. Her slipper man jo for at tænke på det rette gearvalg. Det er en stor behagelighed i tæt trafik. Dog er gearskiftet ganske letgående – måske bortset fra første gear.

Vito har i mange år været stærk på 4x4-markedet. Udgaver med baghjulstræk har også større trailervægt på to ton, hvor forhjulstrækkerne kun må trække 1,5 ton. Til gengæld klarer 4x4 så 2,5 ton.

Firehjulstræk dukker dog først op næste år. Det gælder også Camper-modellen, som hedder Marco Polo. Den har premiere næste efterår på Düsseldorf Campingmesse.

Minibus udgaven hedder Tourer og fås i tre udstyrsniveauer.

Varebilerne fås både som almindelige kassevogne og som Mixto udgaver som mandskabsvogne.

Lange plader

Nyt i Vito er den forlængede bund ind under førerkabinen til lange plader m.m. Der er også gjort plads til placering af værktøj. Vito fås med varerum på 5,5-, 6,0 og 6,6 kubikmeter. Nyttelast i den mellemste længde med forhjulstræk er på 1.289 kg – men med baghjulstræk op mod 1.369 kg. Vito laster op mod 120 kg. mere end forgængeren.

Fin i bytrafik

Det nye elektrisk mekaniske styretøj virker fint i byens trafik, men ved motorvejsfart er det måske knap så præcist ved midterstillingen. Nu var der meget trafik og mange hastighedsbegrænsninger på motorvejene, så vi må teste det af igen ved den officielle pressepræsentation i Spanien til september, og i Danmark, hvor bilen skulle dukke op sidst på året.

Venter i spænding

Mange venter sikkert med spænding på Vito’ens ankomst herhjemme – og man kan godt glæde sig, for meget bedre kvalitet i en varebil i denne klasse skal man nok lede længe efter. Det er nærmest som at køre i fabrikkens store personbiler – og endda nok en tand bedre end Sprinter, som instrumenteringen er kopieret fra. Eksempelvis er der ikke meget støj at spore – heller ikke ved acceleration.

Helt ny undervogn og affjedring sikrer de gode køreegenskaber. Adaptiv ESP (esc) sikrer sikrere svingegenskaber

Kørestillingen er langt bedre end før – med otte cm mere hældning i førersædets hældning. Måske er det svært at dreje på de hjul, der indstiller sæderyggen – men det lærer man efterhånden. Ellers må man bestille et el-sæde. Komforten i de bredere sæder er god – og man bliver hurtigt dus med det multijusterbare, kompakte rat. Alle testbiler havde et lækkert læderrat.

Vi prøvede både biler med to enkeltsæder og med bænkesæde til to passagerer. Og her er pladsen lidt pauver – især til benene på midterpladsen.

Lidt skuffende er nok info-tainment udstyret. Der er eksempelvis ikke plads til at montere iPad og tablet som i flere konkurrenter – og man savner plads til at lægge samme tablet bag lås og slå. Handskerummet er ikke stort, og der mangler aflæggeplads. Der er dog kopholdere.

Sikkerhedsniveau

Man kan sige, at Mercedes-Benz er "Business as Usual" – men det fungerer.

Sikkerhedsniveauet er tårnhøjt – med trailer-assist, ESP-assist, op til otte airbags (op til seks stk. i den rene varebil) – og bilen har samme sidevinds-assistent som Sprinter, dæktryksassistent og så fås den med linjevogter (lane departure assistent), parc-assist, Blind Spot assistent (som advarer mod trafikanter i den blinde vinkel), advarsel mod kollision (når man er for tæt på bilen foran) samt bakkamera, fuld LED belysning og skilte-genkendelse.

Dertil kommer advarsel for træthed hos chaufføren med en skala, der vokser, jo mere træt, chaufføren er. En kaffekop lyser op - og der kan gives akustisk signal, nedblændings-assistent, selestrammer-assistent og automatisk lukning af vinduer ved risiko for uheld, regnsensor, speedpilot og meget meget mere. Hvad der bliver standard i Danmark er for tidlig at sige.

Nye robotter

På fabrikken i Vitoria i Nordspanien er der investeret næsten 300 millioner kroner på forbedringen plus 60 millioner kroner til træning af folk. Der er blandt andet kommet nye robotter, der sikrer 96 procent automation, bedre rustbehandling med anden voks- og sealing-behandling - og anden lak. Det er så lige blevet til over 5,5 millioner testkilometer i kulde og varme.

I hvert fald er Daimler så sikre på bilens fortræffeligheder, at man nu vil sælge den world-wide – næste trin er lancering i USA og Latinamerika –med nyproduktion i Argentina.

Små og mellemstore

90 procent af Vito-kunder er små og mellemstore virksomheder. Budskabet hos Mercedes er som hos de fleste producenter: TCO, "Total Cost of Ownership" – eller totalomkostninger. Ikke bilens pris.

- Vi vil med Vito gøre vores kunder mere succesfulde, sagde Dieter Zetsche, øverste Daimler chef i forbindelse med verdenspremieren i Berlin. Han var i øvrigt koncernens varebilschef, da den første Vito kom frem i 1996. Han kan også glæde sig over, at den nuværende Vito stadig sælger overordentligt flot.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125