23948sdkhjf

Analyse: Sådan kører chaufførerne

Lastbilchaufførerne får de fleste fartbøder. Det viser en unik trafikundersøgelse, som Fartskriver Danmark har med på Driving Green messen. Undersøgelsen er lavet af MiX Telematics og afslører, hvor mange der kører for stærkt, hvad de frygter mest ved det og hvilke konsekvenser, det har.
En undersøgelse, som MiX Telematics har gennemført blandt bilister i Storbritannien, Frankrig, Tyskland og Spanien afslører, at 63 procent af alle adspurgte chauffører indrømmer, at de har kørt for stærkt på vej til arbejde eller mens det var på arbejde. Mere end en tredjedel (34 procent) af de adspurgte indrømmede, at de gjorde det hver uge.

Når de blev spurgt, hvorfor de gør det, var de tre almindeligste svar:

Ÿ Vi fulgte blot trafikken (53 procent)

Ÿ Vi følte os presset på tid (37 procent).

Ÿ Mangel på koncentration (27 procent).

Hvor gjorde de det

’Med hensyn til hvor, der blev kørt for stærkt, svarede mere end 40 procent, at de gjorde det nåde på motorveje, hovedveje og i byzoner.

Englændere hældte dog til, at det mest var på motorvejen, at de brød fartreglerne. De fleste tyskere syntes, at de kørte for hurtigt på hovedvejene; mens franskmændene ikke kunne skelne. De mente, at der var lige stor sandsynlighed for at overtræde hastighedsbegrænsninger uanset hvilken slags vej, de kørte på.

Konsekvenserne

Overordnet set mener de fleste bilister, at der kun er en lille chance for seriøse konsekvenser ved at køre for stærkt.

På spørgsmålet om, hvilken konsekvens de frygtede mest, løs svarede:

Ÿ Frygten for at blive standset af politiet (22 procent).

Ÿ Frygten for at miste kørekortet (16 procent)

Ÿ Forvolde skade på andre (14 procent).

Ÿ Forvolde skade på mig selv (13 procent)

Fartbøder

Med hensyn til antallet af fartbøder kom lastbilchaufførerne ind på en førsteplads.

Af de adspurgte lastbilchauffører havde 17 procent fået en eller flere fartbøder inden for de seneste 12 måneder, mens det kun var 14 procent af de adspurgte chauffører i varebiler. Herefter kom buschaufførerne med 12 procent og privatbilisterne med 7 procent.

I langt de fleste tilfælde endte chaufføren med selv at betale bøden. Eneste undtagelse er buschaufførerne, hvor arbejdsgiveren har betalt bøden i halvdelen af tilfældene.

Med hensyn til hvilket land der hyppigst deler bøder ud, viser Storbritannien vejen, skarpt efterfulgt af Spanien, Frankrig og Tyskland.

Mænd vs. kvinder

Fordelt på køn svarede mente 29 procent af mændene, at de kunne køre sikkert mens de kørte for stærkt.

Af kvinderne var det knap halvdelen - 17 procent – der havde den holdning om sig selv.

Nationalitet

Der var færrest tyske chauffører, som påstod, at de ikke kørte for stærkt på vej til arbejde. Kun 20 procent holdt hastigheden. Spanierne var de mest velopdragne i trafikken. Her svarede 40 nej til at de kørte for stærkt.

Chauffører i Storbritannien kom ind på en sikker anden plads. Her hævdede 39 procent, at de ikke kørte for stærkt, mens det kun var 34 procent af de franske chauffører der ikke kørte for stærkt.

Bekymrede arbejdsgivere

De fleste arbejdsgivere er bekymret for, at deres medarbejdere kører for stærkt, mens de er på arbejde, fortæller Steve Coffin, der er marketingdirektør i MiX Telematics Europe, som har vstået for undersøgelsen.

- Vi kan konkludere ud fra vores rundspørge, at mere end tre fjerdedele af alle chauffører – 77 procent - ikke modtager nogen form for træning i relation til at undgå at køre for stærkt.

- Vores undersøgelse viser også, at det er fleste lastbil- og buschauffører, der har fået en sådan træning. Af disse svarer 82 procent, at undervisningen har haft en positiv indflydelse på deres kørestil og -adfærd.

- Et overvældende flertal mener, at de nu er mere bevidste om deres hastighed såvel som acceleration, opbremsninger og gearskifte. Det har resulteret i en mere jævn kørsel.

Undersøgelsen er foretaget i sommeren 2013 og er baseret på svar fra 800 erhvervschauffører og bilister i firmabil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063