23948sdkhjf

Gule postbiler og røde regnskaber

Post Danmark er historisk udfordret. Flere års underskud, som især skyldes den faldende brevmængde, har fået Post Danmark til at lede efter nye forretningsområder og vil satse på hele Norden som sit hjemmemarked.
Christian IV oprettede det danske postvæsen i 1624, men i dag – snart 400 år efter – er den tidligere etat voldsomt udfordret. Der sendes stadig færre breve og samtidig er markedet for udbringning af pakkepost udsat for heftig konkurrence – især i de lukrative storbyområder.

Transportmagasinet har derfor sat chefen for PostNord Danmark, Henning Christensen, i stævne for at få ham til at redegøre for, hvordan han ser fremtiden for firmaet bag de røde postkasser – og lige så røde tal på bundlinjen.

Postvæsnet har gennemgået adskillige forandringer de senere år. I 1995 blev det omdannet til en selvstændig, offentlig virksomhed under navnet Post Danmark. I 2005 solgte staten 22 procent af aktierne til den internationale kapitalfond CVC Capital Partners, som dog blev tilbagekøbt i 2009 for at muliggøre fusionen med den svenske pendant Svenske Posten. Det nye selskab fik navnet PostNord og er ejet af den svenske og danske stat med henholdsvis 60 procent og 40 procent af aktierne, mens stemmerne er ligeligt fordelt med 50 procent til hver.

Fremover bliver koncernen opdelt i nationale enheder, og der skabes et nordisk forretningsområde kaldet Mail & Communication og en enhed for e-handel. Postkasserne vil fortsat forblive røde og postbilerne gule, men transporter inden for b2b-segmentet vil i stigende grad blive varetaget af lastbiler med den lyseblå PostNord-farve, som er moderselskabets officielle farve.

Historisk udfordret

- Vi tilpasser os løbende vores forretning, og det vil indebære såvel besparelser som effektiviseringer, men jeg ser vores opgave som værende både spændende og udfordrende.

Omstillingerne giver sig blandt andet udtryk i færre egendrevne posthuse, som dog erstattes af posthuse i eksempelvis supermarkeder, færre postomdelinger og færre distributionscentraler. Men antallet af kørte transportkilometer er ifølge Henning Christensen ikke på vej ned – tværtimod. Der er således ikke kun krisesnak, på trods af, at Post Danmark – transportbranchens næststørste virksomhed – har gjort det mindre prangende i 2013 med tilbagegang på alle parametre og et underskud på 102 millioner kroner. Det er især den faldende brevmængde, der tynger posten - mængden af breve i de seneste fem år faldet med omtrent en fjerdedel.

- Vi er historisk udfordret på brevomdelingen. Den øgede digitalisering har medført et drastisk fald i mængden af breve, vi sender til hinanden. Men til gengæld er e-handelen i voldsom vækst, og det skaber et stort logistisk behov, som vi er i stand til, at udfylde.

Derfor skal fokus i højere grad rettes mod at tilbyde løsninger til e-handlen, der vokser med tocifrede vækstrater. Post Danmark har i den sammenhæng indgået flere utraditionelle partnerskaber. Eksempelvis er man gået sammen med it-virksomheden KMD om at servicere genoptræningspatienter med levering, opsætning og instruktion af telemedicinsk udstyr i deres private hjem.

Fisk og fødevarer

Henning Christensen ser desuden store uudnyttede potentialer inden for e-handel med fødevare.

- I England foregår omkring 5 procent af fødevarehandelen over nettet. I Danmark er det kun på 1 procent.

Derfor er Post Danmark gået sammen med Skagen Food om levering af fisk, ligesom Irma og Post Danmark er gået sammen i en ny satsning, der betyder, at Post Danmark står for at levere varer, købt i Irmas online supermarked, hjem til kunderne.

Konkurrencekraft

- Vi skal være førstevalget for både private og virksomheder på markedet for nordiske e-handel. PostNord skal bidrage til at skabe vækst og konkurrencekraft for virksomheder, og vi skal fortsat være det naturlige valg for både afsendere og modtagere af e-handelsforsendelser i fremtiden.

Strategien med at betragte hele Norden som ét stort hjemmemarked ligner til forveksling den, Posten Norge er i gang med at eksekvere – blandt andet med opkøbet af De Danske Fragtmænd.

- Vi ser det som en stor konkurrencefordel, at vi geografisk dækker alle udkanter af vores markeder og ikke kun storbyerne.

Også Kina

Men ikke kun Danmark og det øvrige Norden har selskabets interesse. Post Danmark har således indgået et samarbejde med det kinesiske postvæsen China Post, som giver en række danske netbutikker mulighed for at sælge deres vare på den gigantiske, kinesiske shoppingportal ULE.com, som har over fem millioner kinesiske brugere. Og det er Post Danmarks opgave at fragte de danske varer til Kina.

På samme måder arbejder Post Danmark og moderselskabet PostNord at indgå aftaler med andre store, internationale e-handelsspillere som Amazon og Zelando, hvor det gælder om at få strømlinet samarbejdsaftalerne, så fragtbilerne kan køre mellem e-handelsvirksomhedens centrallager og Post Danmarks distributionscentraler.

Så selv den stigende e-handel og væksten i pakketransporten ikke opvejer den manglende indtjening fra brevposten, er Henning Christensen fortrøstningsfuld.

- Der vil altid være behov for at transportere gods fra A til B. Og det er vi gode til. Og selv om vores virke nok ændrer karakter og det både går op og ned for de forskellige forretningsområder, mener jeg vi har en robust og fremtidssikret virksomhed.

Henning Christensen vil dog ikke svare på, hvornår han mener, at firmaets regnskaber får en anden farve, end den, der pryder postkasserne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125