Langt flere øst-chauffører end hidtil antaget
Der køres langt mere gods internt i Danmark på udenlandske lastbiler, end EU, myndighederne og dele af transportbranchen hidtil har troet, ment og sagt.
Det sker via EU's cabotage-regler. Her har EU's officielle tal hidtil peget på, at danske veje højst lagde asfalt til op mod 2,7 procent cabotage-kørsel.
Hidsig debat
Dansk gods på udenlandske lastbiler har længe været årsag til en hidsig debat. I maj hævdede DI Transport, at udenlandske lastbiler højst kørte én procent af de interne danske transporter.
Omvendt har 3F Transport og vognmændene i FDL og DTL peget på, at cabotage-kørsel er et samfundsproblem.
- Nu har vi forskning, der viser, at 5 til 10 procent af vores indenrigskørsel med gods varetages af udenlandske lastbiler og chauffører. De fleste til østeuropæisk løn. Det sker via systematisk misbrug af EU's regler, og forskerne har leveret klare argumenter for, at der skal arbejdes målrettet for, at reglerne laves om, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
3F erkender, at der er blevet langt mellem ulovligheder. I maj oplyste politiet, at sager om ulovlig piratkørsel er halveret fra 2012 til 2013. Tendensen bekræftes af de svenske forskere.
- Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at inkludere dette ved videreudnyttelse.