23948sdkhjf

Den svenske chauffør i EU-parlamentet

EU-bureaukraterne forstår ikke transportbranchens problemer, siger Peter Lundgren fra Sverigedemokraterna. Han sidder i EU-parlamentets transportudvalg.
- Jeg har kørt lastbilchauffør i 30 år. Flere og flere af mine kolleger bliver arbejdsløse, fordi de erstattes af lavtlønnede fra øst. Vi har præcis de samme problemer med piratkørsel i Sverige som I har i Danmark, siger Peter Lundgren, nyvalgt EU-parlamentsmedlem for Sverigedemokraterna.

Han er opvokset i Bjuv uden for Helsingborg, hvor det uglesete parti står stærkt.

- Man taler om at slippe det indre marked helt løs. Det bliver dødsstødet i hvert fald for den svenske vognmandsbranche. Jeg frygter, at den almindelige vejgodstransport overtages helt af udenlandske lastbiler, når det bare handler om at køre så billigt som muligt fra punkt A til punkt B.

Det vil også forringe miljøet, hvis svenske 24 meter biler erstattes af europæiske 13,6 meter trailere. Det vil give flere lastbiler på vejene.

Ingen tomkørsel før cabotagen

- Jeg kørte som eksportchauffør i 10 år i 1990'erne, før vi fik cabotageforordningen. Vi kørte aldrig med tomme biler, og det gjorde danske og norske lastbiler heller ikke. Man samarbejdede med speditører rundt i Europa om at få last hjem. Problemerne begyndte, da man fik forordningen og især efter optagelsen af de tidligere østlande.

- Efter den tredje transport kører man eksempelvis til Danmark, laster og kan køre tre ture til. Det samme sker i Danmark – sender bilen til Sverige og vender tilbage.

2680 km uden hvil

- I sommers tog det norske politi en chauffør, som var kørt galt. Han havde tre identiteter og havde kørt 2680 km med fem minutters pause. Det er den tid, det tager at standse og bytte førerkortet.

- Han var oven i købet blevet stoppet ved Gøteborg, og det svenske politi havde ingen mulighed for at kontrollere, om kørekortet var ægte eller købt, siger Peter Lundgren.

Internationalt register

Peter Lundgren ønsker et internationalt register, som udlandschauffører skal tilmeldes, så politi overalt kan kontrollere rigtigheden af chaufførens identitet.

- Man siger, at det skal klares på nationalt niveau. Hvordan skal en svensk eller dansk færdselsbetjent kunne kontrollere et førerkort fra eksempelvis Bulgarien? Det er jo umuligt. Det er et større problem end EU-bureaukraterne tror, for de forstår mig ikke, når jeg forklarer det.

Dieseltyverier presser prisen

- Noget må gøres. Vi har biler, som kører 5 kroner per km, og det er omkring én krone under udgiften til brændstof. Vi har fået jætte store problemer med dieseltyverier. Sidste år blev der stjålet 10 millioner diesel i Sydsverige.

Det svarer til 25 millioner km, da en lastbil bruger omkring 4 liter per svensk mil.

Danskere er velkommen

EU-parlamentets transportudvalg har ingen danske medlemmer, så Peter Lundgren tager gerne imod danske besøg.

- Jeg har haft mange besøg af svenske brancheorganisationer. Det er morsomt, at de er ligeglade med, hvilket parti jeg repræsenterer. De ser, at min hovedinteresse er transportsager og hvad jeg kan gøre.

-Ni är välkomna hit.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14