23948sdkhjf

Forventninger til DSV-fremgang

Der er udsigt til et fornuftigt regnskab fra DSV, når transportkoncernen i morgen onsdag offentliggør tal for tredje kvartal.
Det indikerer regnskaberne fra et par af selskabets primære konkurrenter, som har vundet markedsandele på nogle markeder, hvor væksten ikke er særlig imponerende.

- Vi har fået de første pejlemærker fra Kuehne+Nagel og Panalpina. De viser den tendens, der har været i gennem lang tid i det her marked. Væksten ikke er prangende, men de største aktører formår at vinde markedsandele.

- Spørgsmålet er så, hvor meget der tjenes på de vundne markedsandel, siger Jacob Pedersen, der er senioranalytiker i Sydbank, til Ritzau Finans.

Panalpina og Kuehne+Nagel

Analytikeren peger på, at Panalpina i sit regnskab for tredje kvartal meldte om et ret stort fald i indtjeningen pr. container sammenlignet med Kuhne+Nagel, og at førstnævnte havde en større vækst end sidstnævnte. Mens Panalpinas vækst var på 9 procent, var Kuhne+Nagels på 7,4 procent.

Begge selskaber voksede dog klart mere end hele markedet for søfragt, der vurderes at være vokset med omkring 4 procent. i tredje kvartal sammenliget med tilsvarende periode sidste år.

- Jeg regner ikke med, at DSV vokser helt ligeså hurtigt,siger Jacob Pedersen, men DSV skal kunne vokse hurtigere end markedet.

Landtransport fylder mindre

Også inden for landtransport forudser analytikerne en højere omsætning hos DSV. Konsensus lyder på 5926 millioner kroner mod 5686 millioner kroner i tredje kvartal sidste år.

Til trods herfor er det forventningen, at indtjeningen vil falde til 233 millioner kroner fra 246 millioner kroner - ligeledes målt på EBITA-niveau.

- Inden for landtransport, som tidligere var den helt store del af DSV, men som nu fylder en del mindre end sø- og luftfragt, skal vi ikke forvente nogen opløftende nyheder, siger Jacob Pedersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094