23948sdkhjf

Spørgsmål & svar om EU’s helbilsgodkendelser

Skal danske opbyggere lade deres produkter EU-typegodkende? Stil spørgsmål, få svar og kom tættere på en afgørelse.
Af Jesper B. Nielsen

Hvorfor typegodkendelse?

Som led i bestræbelserne på at sikre fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser er der indført et EU-typegodkendelsessystem for motorkøretøjer. Direktivet, der omhandler det, hedder 2007/46/EF af 5. september 2007. Kravene i direktivet skal sikre, at køretøjer har et højt niveau for trafiksikkerhed og miljøbeskyttelse. Kravene skal også forhindre, at køretøjer er forskellige fra én medlemsstat til en anden.

Hvem berører EU’s typegodkendelse?

Direktivet påvirker alle virksomheder, der fremstiller eller opbygger varebiler, lastvogne og påhængskøretøjer, eller virksomheder som leverer komponenter hertil. Branchens organisationer og den enkelte vognmand påvirkes også i forhold til finansiering og konkurrenceevnen.

Hvilke attester findes der?

Der er to typer attester, man kan få: CoC og CoP.

• CoC (Certificate of Conformity) er et standardiseret dokument som beviser at det enkelte køretøj er EU-godkendt. Det vil sikre køretøjet fri bevægelighed inden for EU. Det udstedes ved en komplet godkendelse af køretøjet.

• CoP (Conformity of Production) er en certificering af produktionen. Et CoP-certifikat dokumenterer ensartethed og standarder i produktionen og arbejdsprocesserne hos opbyggeren.

Hvilke muligheder er der?

Der er tre muligheder for godkendelser:

• IVA er individuelle godkendelser, som foretages hos det lokale synsværksted. Det er samme system, som findes herhjemme i dag.

• ECWVTA er en komplet helbilsgodkendelse, der giver køretøjer adgang til at blive solgt alle EU-lande uden at det færdige køretøj skal fremvises til syn. Det vil typisk være de store lastbil- og varebilsproducenter samt trailerproducenter, som benytter denne mulighed. Den kræver kvalitetsstyringssystemer og certificeringer af arbejdsprocesserne.

• NSSTA er helbilsgodkendelse af mindre serier. Den er aktuel, hvis opbyggeren bygger under 250 ens enheder pr. år og ønsker en godkendelse i udvalgte markeder. Den første producerede enhed skal fremvises til syn, resten behøver ikke. Der stilles en række krav til dokumentation af de anvendte komponenter.

Hvilke forpligtelser ligger der?

Ved en helbilsgodkendelse skal producenten sikre, at køretøjet, komponenterne og de separate tekniske enheder opfylder de relevante krav i direktivet, herunder også reglerne om eventuel CE-mærkning og godkendelse.

Producenten skal kunne dokumentere sporbarhed omkring konstruktion og anvendte komponenter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078