23948sdkhjf

Kortsvindel bekymrer transportbranchen

Misbrug af brændstofkort er en daglig bekymring hos mange af transportbranchens beslutningstagere – og det bliver værre i fremtiden, svarer mere end hver anden i en rundspørge, som Shell og ITD står bag.
Det er ikke kun den almindelige forbruger, som gør klogt i passe godt på sit kreditkort. Også i transporterhvervet har kriminelle kastet interessen over de dieselkort, som de fleste chaufførerne er udstyret med. Det viser en rundspørge, som brancheorganisationen ITD og energiselskabet Shell har lavet blandt beslutningstagere i store og små transportvirksomheder.

I rundspørgen svarer 41 procent, at de har en reel, daglig bekymring omkring misbrug af virksomhedens dieselkort. Og over halvdelen (58 procent) oplever, at der er dele af Europa, hvor risikoen for kortmisbrug er særlig stor – specielt i Øst- og Sydeuropa.

- Der er en udbredt bekymring for, at chaufførernes dieselkort skal blive misbrugt og truslen opleves af mange som nærværende. Men heldigvis er bekymringen på nuværende tidspunkt større end det reelle omfang af kortsvindel og -tyveri, som sker derude. Faktisk er det ’kun’ 18 procent af de, vi har talt med, der har mærket svindel på egen krop," siger Line Edlefsen, marketing manager i Shell.

Det er analysevirksomheden Userneeds, der på vegne af Shell og ITD har lavet rundspørgen blandt beslutningstagere i transportbranchen. I alt deltager 67 personer med ansvar for daglig drift, flåde eller økonomi i undersøgelsen.

Der findes ikke præcise tal for, hvor meget kortsvindel og -tyveri koster de danske transportører. På tværs af alle olieselskaber i Danmark, anslår Shell, at der årligt indrapporteres et tab på 10-12 millioner kroner. Hertil kommer svindel, som enten ikke bliver opdaget eller indrapporteret.

Voksende problem

I rundspørgen forudser halvdelen af de adspurgte, at kortmisbrug og -tyveri er et problem, som vokser i fremtiden. Det billede bekræftes af Shells globale anti-fraud enhed, som dagligt overvåger millioner af transaktioner på Shells brændstofkort. Her viser udviklingen også, at den største trussel fortsat kommer fra tyveri af dieselkort. Tæt fulgt af kortkopiering, som er en svindelform, der vokser i Norden og i resten af Europa.

- I takt med, at vi forbedrer sikkerhedssystemerne bag vores dieselkort, udvikler de kriminelle nye metoder. Det ser vi med kortkopiering, hvor man med små automater, der kan købes på nettet, kopierer magnetstrimlen på et kort og lægger det tilbage i chaufførens lomme eller i bilen, uden at nogen opdager det," forklarer Line Edlefsen.

Forbedret forebyggelse

I ITDs og Shells rundspørge har 91 procent af deltagervirksomhederne indført regler for, hvordan chaufførerne skal opbevare dieselkort og ikke mindst PIN-koder. F.eks., om ikke at skrive koden bag på kortet eller opbevare kode og kort sammen.

Men når det kommer til at supplere regler med tekniske løsninger, som forebygger og opdager svindel hurtigt, er tallene betragteligt lavere. Således har under halvdelen af de adspurgte i dag systemer, der overvåger påfyldninger og indkøb. Kun 37 procent har alarmsystemer, der slår ud ved mistænkelige transaktioner på et dieselkort.

- Der findes i dag kortløsninger, der supplerer sund fornuft med avanceret teknologi. Et eksempel på det er den realtime detection, som vi har indbygget i vores kortløsning, hvor vi scanner og fanger mistænkelige transaktioner få sekunder efter de sker. På den måde kan kunderne lynhurtigt få besked, hvis der foregår noget usædvanligt, forklarer Line Edlefsen.

Rundspørgen viser da også, at store såvel som små transportører forventer, at olieselskaberne sikrer deres brændstofkort godt. Over halvdelen af de adspurgte svarer, at det har afgørende betydning for deres valg af brændstof- og kortleverandør, at betalingsløsningen tilbyder effektive redskaber til at opdage og forebygge misbrug.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124