23948sdkhjf

Varebiler får egen brancheforening

Den 24. januar stiftes ny brancheforening under DTL. Den skal arbejde for ordnede forhold for vognmænd med små varebiler.
Tilladelser, uddannelse og sikkerhedsstillelse. Det er tre af de krav, den nystiftede brancheforening under DTL vil arbejde for bliver lovfæstet for at man kan fungere som kurer eller vognmand med varebiler under 3500 kilo. Derimod har ingen af kurerfirmaerne lyst til også at blive omfattet af kørehviletidsbestemmelserne.

I dag er området for varebiler under 3000 kilo ikke reguleret, hvilket i princippet gør det muligt for enhver at nedsætte sig som kurer.

- Der er alt for mange brodne kar i branchen, hvor der hersker såvel konkursrytteri som løndumping. Det giver en unfair konkurrence. Derfor ar vi en gruppe vognmænd, der under DTL har taget initiativ til at stifte en brancheforening, der skal arbejde for ordnede forhold i vores branche. Det fortæller Thomas Jensen der er direktør i Rødekro Kurér - en af de mellemstore kurervirksomheder med 45 biler med base på Fyn.

Thomas Jensen anfører, at der er for mange enkeltpersoner, der starter egen virksomhed uden kendskab til moms og skat, og som derfor efter et år eller to går konkurs for så at starte op igen kort tid efter under et nyt firmanavn.

Snyder for 130 millioner

- Vi har forelagt en beregning for Skat, der anslår, at hvis fem procent af firmaerne ikke svarer skat og moms, går statskassen glip af 135 millioner kroner. Og de fem procent er lavt sat, mener Thomas Jensen.

Dermed er der ifølge Thomas Jensen også rigeligt med midler til at undersøge, hvilke personkredse, der konstant lukker deres firmaer ned for at starte dem op igen under et ny navne. Der findes i dag ingen dokumentation for, hvor omfattende konkursrytteri eller systematisk moms- og skattesvindel er i kurerbranchen.

- Det er for let at starte egen virksomhed. Ved eksempelvis at kræve sikkerhedsstillelse på 40.000 koner for de to første biler og 20.000 kroner af de efterfølgende vil man kunne komme mange af de useriøse spillere til livs, siger han.

For biler over 3500 kilo krævers det af vognmanden, at der skal stilles 150.000 kroner i sikkerhed for de første to biler, og 50.000 for hver af de øvrige.

Vil ikke tryne de små

Thomas Jensen understreger, at kravene om autorisation og sikkerhedsstillelse ikke har til hensigt at lukke de mange enkeltkurer-firmaer, som ifølge en analyse fra 2013 udgør omkring en tredjedel af branchen.

- Vores nye brancheforening handler ikke om at tryne de små og tvinge dem til at afhænde deres firmaer, siger han.

- Jeg vil derimod opfordre dem til at melde sig ind i foreningen og forsøge at gøre deres krav og behov gældende.

- Det er en demokratisk organisation, og vi arbejder for, at give vores branche et bedre ry. Det må både de store og små kurerfirmaer være interesseret i, siger Thomas Jensen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082