23948sdkhjf

Ole Skovgaard kæmper imod regulering af varebiler: For mig er det en frihedskamp!

Vognmand Ole Skovgaard fra Brønshøj frygter, at de store vognmænd vil tage markedet fra de små, selvstændige. Det er erhvervets frihed, det handler om, siger han.
Af Jesper B. Nielsen

Står det til vognmand Ole Skovgaard fra København skal de såkaldte varebilsvognmænd ikke reguleres. Myndigheder, organisationer og politikere vil gøre det umuligt for de små, selvstændige vognmænd med en eller to varebiler at eksistere, mener han.

- Jeg har planlagt et liv, hvor jeg ikke har så mange faste udgifter – hverken privat eller på arbejdet. Det betyder også, at jeg ikke behøver at arbejde en vis legemsdel ud af bukserne for at holde skindet på næsen.

Han mener, at det vil øge udgifterne i hans forretning unødigt, hvis der skal opfyldes krav til uddannelse, certifikater mm. Han frygter også, at politikerne skal indføre køre/hviletidsregler.

- Jeg har ikke råd til at betale 15.000 kroner, fordi jeg er kommet til at trykke forkert på en knap på et sådan kontrolapparat!

- Jeg har arbejdet i transportbranchen i over 15 år. Hvorfor skal jeg på kursus og betale et par tusinde kroner for at høre på et eller andet "talende jakkesæt," som formentlig ikke kan fortælle mig noget, jeg ikke ved i forvejen? spørger han.

Bliver underleverandør

- Jeg ved godt, at man skal have fat i de plattenslagere, der også findes i branchen, men det må da kunne gøres uden at genere os andre.

De vognmænd, der står bag DTL’s netværk for varebiler, er nogle aktører med 40-50 biler og en lang række underleverandører. Hvis jeg som selvstændig skal være underleverandør til sådan en storvognmand, kan jeg trække 10-15 procent af min indtjening. Den skal han da tjene…

Væk med de selvstændige

- Det virker som et politisk ønske, at man vil af med de selvstændige. Skal vi så ansættes i et større firma og være lønmodtagere?

Nej tak! Sådan en tilværelse passer ikke mig.

- Jeg er selvstændig, og det vil jeg blive ved med at være. Jeg vil have min frihed – og hvis man er på vej til at ødelægge transportbranchen med deres køre/hviletidsregler, uddannelsestvang og kapitalkrav, så bliver man nødt til at finde et andet erhverv.

Taler for andre

- Jeg ved, at jeg taler for andre småbilsvognmænd – men ingen ønsker at stå frem. Det gør jeg egentlig heller ikke; men jeg gør det, fordi jeg føler, at det er nu vi skal protestere. Det er nu, det sidste slag skal slås – hvis vi skal have en chance for at påvirke udviklingen.

- Hvorfor skal det være de få, der kører ulovligt, som skal sætte standarden for os andre? . Jeg er faktisk ikke sikker på, at ulovlighederne forsvinder, fordi erhvervet bliver reguleret. Plattenslagerne skal nok finde en vej udenom.

- For mig er dette et tegn på, at hele samfundet skal reguleres af embedsmænd og organisationer, slutter vognmanden, som også har sendt et brev til politikerne i trafikudvalget.

To af har svaret tilbage. De bakker Ole op!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094