23948sdkhjf

3F klar til et kompromis om varebiler

Også fagbevægelsen er klar til øget regulering af varebiler og foreslår, at godskørselsloven skal omfatte samtlige køretøjer.
Hos 3F glæder man sig over, at både DTL og DI er med på, at der indføres regulering for varebilerne.

- Når både vi, DTL og DI er parate plejer der også at vise sig politisk vilje til at få gennemført ændringer. Det så vi med carbotagen, og det forventer jeg også sker her, siger forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup fra 3F’s Transportgruppe.

Han venter, at Trafikstyrelsen inviterer til forhandling, så snart regerings analysearbejde er tilendebragt.

- Vi er indstillet på at indgå kompromisser, men som udgangspunkt mener vi, at godskørselsloven også bør gælde for de mindre køretøjer. For at gøre det så enkelt som muligt, mener vi, det er mest hensigtsmæssigt, at vægtgrænsen på de 3500 ganske enkelt fjernes, så der gælder samme regler for vognmænd – uanset om de har køretøjer på over eller under 3500 kilo, siger han.

- Krav om uddannelse og kapital er vigtige, men jeg ser også gerne reglerne om køre/hviletid indført, siger Jørgen Aarestrup.

- Man kunne for eksempel benytte den tyske model, hvor der ikke er krav om daglig rapportering, men kun en måned bagud.

- Vi har talrige eksempler på, hvordan vognmænd ser stort på alle regler. Seneste eksempel er fra Aalborg, hvor en vognmand i byretten blev idømt en bøde på 50.000 kroner og måtte efterbetale en chauffør 200.000 kroner. Den pågældende chauffør havde arbejdsdage på op mod 20 timer. Det er helt uacceptabelt for såvel chauffør som trafiksikkerheden.

Transportgruppen i 3F har cirka 56.000 medlemmer, hvor hovedparten arbejder som chauffører.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094