23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
22.04.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Udbud af kontrakt vedr. "NATO AAR FUEL - PROVIDE HYDRANT REFUELING SYSTEM"


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

236622-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – Industrimaskiner – Udbud af kontrakt vedr. "NATO AAR FUEL - PROVIDE HYDRANT REFUELING SYSTEM"
OJ S 79/2024 22/04/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Bygge og anlæg
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Køberen er en ordregivende enhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel : Udbud af kontrakt vedr. "NATO AAR FUEL - PROVIDE HYDRANT REFUELING SYSTEM"
Beskrivelse : Ved nærværende udbud udbydes totalentreprisekontrakten for etablering af Air-to-Air Refuelling (AAR) tankningsfaciliteter i tilknytning til følgende to NATO projekter: - ”2AF21544, New Aircraft Parking and Maintenance Apron”, Flyvestation Skrydstrup - ”2AF21541 Provide new Aircraft Parking and Maintenance Apron”, Flyvestation Karup De to projekter indgår begge som et af syv danske projekter, der er nødvendiggjort af NATO´s behov for at få opgraderet de eksisterende faciliteter på Flyvestation Skrydstrup og Flyvestation Karup, således at der begge steder kan tankes AAR-tankfly. På Flyvestation Skrydstrup har totalentreprisen endvidere tilknytning til NATO projektet ”2AF21546, Provide new On-Base POL Facilities and Upgrade On-Base Interconnecting Pipeline” for etablering af nye lagertanke dedikeret til Air-to-Air-Refuelling (AAR). På Flyvestation Skrydstrup og Flyvestation Karup omfatter kontrakten etablering af nye hydrantanlæg til udlevering af brændstof til AAR tankfly, herunder: - Udleveringspumper - Filter/vandudskillere - Hydranter på apron - Defueltanke - Defuelpumper - Rør- og ventilarrangementer - Brændstofledninger i jord - Interne el-installationer og styringer - Bygnings-el, -ventilation og frostsikring På Flyvestation Skrydstrup skal endvidere udføres lokal sænkning af 4” henholdsvis 6” brændstofledninger til 2,0 m under eksisterende taxiway. Sænkningerne skal udføres ved underboringsløsning. Arbejderne udbydes i én samlet totalentreprise, hvor totalentreprenøren på grundlag af de opstillede funktions- og kvalitetskrav er ansvarlig for såvel detailprojektering som levering og udførelse af alle nødvendige brændstofinstallationer m.v. Ejendomsstyrelsen har valgt at udbyde arbejderne samlet, henset til at opnå synergieffekter og således ansvaret for udførelsen placeres hos én entreprenør. Bygge- og anlægsarbejder (herunder etablering af nye lagertanke og bygværker i øvrigt) samt fremføring af el-forsyning til el-/tavlerum udføres under sideløbende entrepriser: FSN SK: 731 Flyvestation Skrydstrup. Tankprojekt FSN KA: 721 Flyvestation Karup. Aircraft Parking Apron Totalentreprenøren skal derfor medvirke til og lade sine egne arbejder koordinere med de to anlægsentrepriser såvel i projekteringsfasen som under udførelsen. Brændstofinstallationerne i forbindelse de to projekter ”2AF21544, New Aircraft Parking and Maintenance Apron” og ”2AF21546, Provide new On-Base POL Facilities and Upgra-de On-Base Interconnecting Pipeline” på Flyvestation Skrydstrup udgør én samlet funk-tion tilsvarende brændstofinstallationerne i forbindelse med projektet 2AF21541 “Provi-de new Aircraft Parking and Maintenance Apron” på FSN Karup. Da brændstofinstallationerne ikke naturligt udføres under bygge- og anlægsentrepriser-ne, men retter sig mod specialiserede smedentreprenører er de mere naturligt samlet under ét fælles brændstofudbud for de to flyvestationer.
Identifikator for proceduren : 13f4d7cf-1851-4bad-8993-de5cc2686c07
Intern identifikator : WZ 2023/009493
Type af procedure : Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure : nej
Hovedpunkterne i proceduren : Udbuddet afholdes som et udbud med forhandling efter reglerne i direktiv 2009/81/EF af 13. juli 2009 (herefter benævnt ”Forsvarsdirektivet”) artikel 26. Der gøres særlig opmærksomt på, at Ejendomsstyrelsen har forbeholdt sig muligheden for at tildele kontrakten på baggrund af det indledende tilbud, og det er således ikke givet, at Ejendomsstyrelsen vælger at indgå i forhandling. Såfremt Ejendomsstyrelsen vælger at indgå i forhandling, gennemføres udbudsprocessen i tre faser. Den første fase er prækvalifikationsfasen, den anden fase er tilbudsfasen, og den tredje fase er forhandlingsfasen. Vælger Ejendomsstyrelsen at tildele kontrakten på grundlag af det første tilbud, bliver forhandling – og dermed fase tre – ikke aktuel. Tilbudsgivernes omkostninger i forbindelse med nærværende udbudsforretning, herunder deltagelse i en eventuel forhandling er Ejendomsstyrelsen uvedkommende, herunder også hvis Ejendomsstyrelsen måtte beslutte at aflyse udbudsforretningen uden tildeling af kon-trakt. Udbuddet gennemføres digitalt via internetportalen iBinder. Dette medfører, at ansøgning om prækvalifikation samt aflevering af tilbud skal foregå via iBinder. Alle tekniske spørgsmål vedrørende anvendelse af iBinder og upload af tilbud skal rettes til iBinder support, som kan kontaktes på telefonnummer +45 89 88 78 30 eller support@ibinder.dk.
2.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Yderligere om kontraktens art : Bygge og anlæg
Primær klassificering   ( cpv ): 42000000   Industrimaskiner
Yderligere klassificering   ( cpv ): 45231200   Arbejder i forbindelse med udlægning af rørledninger til olie og gas, 45350000   Maskininstallationer, 63730000   Forskellig støttevirksomhed i forbindelse med lufttransport, 63733000   Optankning af fly
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Flyvestation Skrydstrup
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Flyvestation Karup
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms : 3 300 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger : Ansøger vil blive udelukket, hvis de er omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra c og e: c) som ved en retskraftig dom ifølge landets retsforskrifter er dømt for en strafbar handling, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed, som f.eks. overtrædelse af gældende lovmæssige bestemmelser om eksport af følsomt forsvarsudstyr og/eller sikkerhedsudstyr e) som på grundlag af ethvert bevismiddel, herunder beskyttede datakilder, vurderes ikke at besidde den pålidelighed, som er nødvendig for at udelukke, at der består nogen sikkerhedsrisici for medlemsstaten. Dokumentation for, at ingen af udelukkelsesgrundene er til stede, kan være en serviceattest, der er udstedt ikke senere end seks måneder før ansøgningsfristen, eller tilsvarende. dokumentation, herunder eksempelvis: ▪ Uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene ▪ Certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene ▪ Erklæring under ed, eller såfremt en sådan ikke anvendes i ansøgers hjemland, en erklæring på tro og lov, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation Tilbudsgiver skal herudover afgive en tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag 4, hvori det bekræftes, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden i forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra c. Ansøger skal som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen fremsende reviderede og godkendte årsrapporter/årsregnskaber for de seneste tre regnskabsår, eller alternativt en revisorattesteret erklæring med de relevante økonomiske nøgletal for de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger skal som dokumentation herfor fremsende en referenceliste indeholdende referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som ansøger har udført i løbet af de seneste otte år inden ansøgningsfristen. Investeringsscreeningsloven: Ejendomsstyrelsen forventer ikke, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene til investeringsscreening i investeringsscreeningsloven. For det tilfælde, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene om investeringsscreening i investeringsscreeningsloven er Ejendomsstyrelsen berettiget til at parallelforskyde eventuelle tidsplaner, som måtte blive påvirket af sagsbehandlingen forbundet med en screeningsproces. Parallelforskydningen foretages i så fald 1:1, således at tidsplanen forskydes med eksempelvis 45 dage, såfremt sagsbehandlingen til screeningen tager 45 dage. Ejendomsstyrelsen opfordrer tilbudsgivere til tidligst muligt i udbudsprocessen at afklare om tilbudsgivers indgåelse af kontrakten er omfattet af krav om tilladelse i henhold til investeringsscreeningsloven. Nærmere vejledning om loven og dens anvendelsesområde findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det er tilbudsgivers ansvar at ansøge om og opnå tilladelse, hvis dennes indgåelse af kontrakt er omfattet af loven. Ejendomsstyrelsens tildelingsbeslutning træffes under forudsætning af, at den vindende tilbudsgiver senest 5 måneder efter meddelelsen af tildelingsbeslutningen: i. fremlægger tilladelse fra Erhvervsstyrelsen til at indgå kontrakten, ii. fremlægger bekræftelse fra Erhvervsstyrelsen på, at tilladelse ikke er påkrævet, f.eks. på baggrund af en præ-screening efter § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1491 af 25. juni 2021 om afgrænsning af anvendelsesområdet for investeringsscreeningsloven, eller iii. skriftligt erklærer, at tilladelse ikke er påkrævet, fordi tilbudsgiveren hverken er hjemmehørende uden for EU eller EFTA eller under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i investeringsscreeningsloven fra en virksomhed hjemmehørende i eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA. Hvis tilladelse gives med vilkår, forudsættes det endvidere, at vilkårene kan accepteres af Ejendomsstyrelsen. Ejendomsstyrelsen kan, men er ikke forpligtet til, at forlænge den oven for nævnte frist. Hvis forudsætningerne ikke opfyldes, bortfalder Ejendomsstyrelsens tildelingsbeslutning, da den pågældende tilbudsgivers tilbud ikke kan tages i betragtning. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ret til undervejs i udbudsprocessen at anmode ansøgere og tilbudsgivere om oplysninger om, hvorvidt deres kontraktindgåelse er omfattet af loven og om status på en eventuel ansøgning om tilladelse. For yderligere oplysninger henvises til udbudsmaterialet
Retsgrundlag :
Direktiv 2009/81/EF
2.1.6.
Grunde til udelukkelse :
Konkurs Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 2, litra a og b: Ansøger udelukkes hvis bo er under konkurs, likvidation, skifte eller tvangsakkord uden for konkurs, som har indstillet sin erhvervsvirksomhed eller befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning. b) hvis bo er begæret taget under konkursbehandling eller behandling med henblik på likvidation, skifte eller tvangsakkord uden for konkurs eller enhver tilsvarende behandling, der er fastsat i national lovgivning
Korruption Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra b. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: b) bestikkelse, som defineret i henholdsvis artikel 3 i retsakt af 26. maj 1997 og artikel 2, stk. 1, i rammeafgørelse 2003/568/RIA
Tvangsakkord uden for konkurs Jf. Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra a og b, som beskrevet ved "konkurs".
Deltagelse i en kriminel organisation Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra a. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, hf. artikel 39, stk. 1, litra a, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: a) deltagelse i en kriminel organisation, som defineret i artikel 2, stk. 1, i fælles aktion 98/733/RIA
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra e. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: e) hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, som defineret i artikel 1 i direktiv 2005/60/EF
Svig Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra c. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: c) svig, som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra h: som svigagtigt har givet urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kan kræves i henhold til denne afdeling, eller som har undladt at give disse oplysninger.
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra d: som i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået en alvorlig fejl, som de ordregivende myndigheder/ordregiverne bevisligt har konstateret, som f.eks. misligholdelse af sine forpligtelser med hensyn til informationssikkerhed eller forsyningssikkerhed i forbindelse med en forudgående kontrakt
Betaling af socialsikringsbidrag Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra f: som ikke har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af ydelser til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i det land, hvor den pågældende er etableret, eller i den ordregivende myndigheds/ordregiverens land
Betaling af skatter og afgifter Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra g: som ikke har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af skatter og afgifter i henhold til lovgivningen i det land, hvor den pågældende er etableret, eller i den ordregivende myndigheds/ordregiverens land
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra d. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: d) terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i rammeafgørelse 2002/475/RIA og anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt : LOT-0000
Titel : Udbud af kontrakt vedr. "NATO AAR FUEL - PROVIDE HYDRANT REFUELING SYSTEM"
Beskrivelse : Ved nærværende udbud udbydes totalentreprisekontrakten for etablering af Air-to-Air Refuelling (AAR) tankningsfaciliteter i tilknytning til følgende to NATO projekter: - ”2AF21544, New Aircraft Parking and Maintenance Apron”, Flyvestation Skrydstrup - ”2AF21541 Provide new Aircraft Parking and Maintenance Apron”, Flyvestation Karup De to projekter indgår begge som et af syv danske projekter, der er nødvendiggjort af NATO´s behov for at få opgraderet de eksisterende faciliteter på Flyvestation Skrydstrup og Flyvestation Karup, således at der begge steder kan tankes AAR-tankfly. På Flyvestation Skrydstrup har totalentreprisen endvidere tilknytning til NATO projektet ”2AF21546, Provide new On-Base POL Facilities and Upgrade On-Base Interconnecting Pipeline” for etablering af nye lagertanke dedikeret til Air-to-Air-Refuelling (AAR). På Flyvestation Skrydstrup og Flyvestation Karup omfatter kontrakten etablering af nye hydrantanlæg til udlevering af brændstof til AAR tankfly, herunder: - Udleveringspumper - Filter/vandudskillere - Hydranter på apron - Defueltanke - Defuelpumper - Rør- og ventilarrangementer - Brændstofledninger i jord - Interne el-installationer og styringer - Bygnings-el, -ventilation og frostsikring På Flyvestation Skrydstrup skal endvidere udføres lokal sænkning af 4” henholdsvis 6” brændstofledninger til 2,0 m under eksisterende taxiway. Sænkningerne skal udføres ved underboringsløsning. Arbejderne udbydes i én samlet totalentreprise, hvor totalentreprenøren på grundlag af de opstillede funktions- og kvalitetskrav er ansvarlig for såvel detailprojektering som levering og udførelse af alle nødvendige brændstofinstallationer m.v. Ejendomsstyrelsen har valgt at udbyde arbejderne samlet, henset til at opnå synergieffekter og således ansvaret for udførelsen placeres hos én entreprenør. Bygge- og anlægsarbejder (herunder etablering af nye lagertanke og bygværker i øvrigt) samt fremføring af el-forsyning til el-/tavlerum udføres under sideløbende entrepriser: FSN SK: 731 Flyvestation Skrydstrup. Tankprojekt FSN KA: 721 Flyvestation Karup. Aircraft Parking Apron Totalentreprenøren skal derfor medvirke til og lade sine egne arbejder koordinere med de to anlægsentrepriser såvel i projekteringsfasen som under udførelsen. Brændstofinstallationerne i forbindelse de to projekter ”2AF21544, New Aircraft Parking and Maintenance Apron” og ”2AF21546, Provide new On-Base POL Facilities and Upgra-de On-Base Interconnecting Pipeline” på Flyvestation Skrydstrup udgør én samlet funk-tion tilsvarende brændstofinstallationerne i forbindelse med projektet 2AF21541 “Provi-de new Aircraft Parking and Maintenance Apron” på FSN Karup. Da brændstofinstallationerne ikke naturligt udføres under bygge- og anlægsentrepriser-ne, men retter sig mod specialiserede smedentreprenører er de mere naturligt samlet under ét fælles brændstofudbud for de to flyvestationer.
Intern identifikator : WZ 2023/009493
5.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Yderligere om kontraktens art : Bygge og anlæg
Primær klassificering   ( cpv ): 42000000   Industrimaskiner
Yderligere klassificering   ( cpv ): 45231200   Arbejder i forbindelse med udlægning af rørledninger til olie og gas, 45350000   Maskininstallationer, 63730000   Forskellig støttevirksomhed i forbindelse med lufttransport, 63733000   Optankning af fly
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Flyvestation Skrydstrup
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Flyvestation Karup
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato : 16/09/2024
Varigheds slutdato : 28/11/2025
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms : 3 300 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger : Ansøger vil blive udelukket, hvis de er omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra c og e: c) som ved en retskraftig dom ifølge landets retsforskrifter er dømt for en strafbar handling, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed, som f.eks. overtrædelse af gældende lovmæssige bestemmelser om eksport af følsomt forsvarsudstyr og/eller sikkerhedsudstyr e) som på grundlag af ethvert bevismiddel, herunder beskyttede datakilder, vurderes ikke at besidde den pålidelighed, som er nødvendig for at udelukke, at der består nogen sikkerhedsrisici for medlemsstaten. Dokumentation for, at ingen af udelukkelsesgrundene er til stede, kan være en serviceattest, der er udstedt ikke senere end seks måneder før ansøgningsfristen, eller tilsvarende. dokumentation, herunder eksempelvis: ▪ Uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene ▪ Certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene ▪ Erklæring under ed, eller såfremt en sådan ikke anvendes i ansøgers hjemland, en erklæring på tro og lov, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation Tilbudsgiver skal herudover afgive en tro- og loveerklæring, jf. udbudsbilag 4, hvori det bekræftes, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden i forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra c. Ansøger skal som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen fremsende reviderede og godkendte årsrapporter/årsregnskaber for de seneste tre regnskabsår, eller alternativt en revisorattesteret erklæring med de relevante økonomiske nøgletal for de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger skal som dokumentation herfor fremsende en referenceliste indeholdende referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som ansøger har udført i løbet af de seneste otte år inden ansøgningsfristen. Investeringsscreeningsloven: Ejendomsstyrelsen forventer ikke, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene til investeringsscreening i investeringsscreeningsloven. For det tilfælde, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene om investeringsscreening i investeringsscreeningsloven er Ejendomsstyrelsen berettiget til at parallelforskyde eventuelle tidsplaner, som måtte blive påvirket af sagsbehandlingen forbundet med en screeningsproces. Parallelforskydningen foretages i så fald 1:1, således at tidsplanen forskydes med eksempelvis 45 dage, såfremt sagsbehandlingen til screeningen tager 45 dage. Ejendomsstyrelsen opfordrer tilbudsgivere til tidligst muligt i udbudsprocessen at afklare om tilbudsgivers indgåelse af kontrakten er omfattet af krav om tilladelse i henhold til investeringsscreeningsloven. Nærmere vejledning om loven og dens anvendelsesområde findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det er tilbudsgivers ansvar at ansøge om og opnå tilladelse, hvis dennes indgåelse af kontrakt er omfattet af loven. Ejendomsstyrelsens tildelingsbeslutning træffes under forudsætning af, at den vindende tilbudsgiver senest 5 måneder efter meddelelsen af tildelingsbeslutningen: i. fremlægger tilladelse fra Erhvervsstyrelsen til at indgå kontrakten, ii. fremlægger bekræftelse fra Erhvervsstyrelsen på, at tilladelse ikke er påkrævet, f.eks. på baggrund af en præ-screening efter § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1491 af 25. juni 2021 om afgrænsning af anvendelsesområdet for investeringsscreeningsloven, eller iii. skriftligt erklærer, at tilladelse ikke er påkrævet, fordi tilbudsgiveren hverken er hjemmehørende uden for EU eller EFTA eller under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i investeringsscreeningsloven fra en virksomhed hjemmehørende i eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA. Hvis tilladelse gives med vilkår, forudsættes det endvidere, at vilkårene kan accepteres af Ejendomsstyrelsen. Ejendomsstyrelsen kan, men er ikke forpligtet til, at forlænge den oven for nævnte frist. Hvis forudsætningerne ikke opfyldes, bortfalder Ejendomsstyrelsens tildelingsbeslutning, da den pågældende tilbudsgivers tilbud ikke kan tages i betragtning. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ret til undervejs i udbudsprocessen at anmode ansøgere og tilbudsgivere om oplysninger om, hvorvidt deres kontraktindgåelse er omfattet af loven og om status på en eventuel ansøgning om tilladelse. For yderligere oplysninger henvises til udbudsmaterialet
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Ansøger skal dokumentere at have en tilstrækkelig økonomisk og finansiel formåen til at udføre kontrakten
Beskrivelse : Ansøger skal dokumentere at have en tilstrækkelig økonomisk og finansiel formåen til at udføre kontrakten: Følgende minimumskrav er gældende: • Ansøgers soliditetsgrad for de seneste tre disponible regnskabsår o Det er et minimumskrav, at ansøger som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår Dokumentation Ansøger skal som dokumentation for sin økonomiske og finansielle formåen fremsende reviderede og godkendte årsrapporter/årsregnskaber for de seneste tre regnskabsår, eller alternativt en revisorattesteret erklæring med de relevante økonomiske nøgletal for de seneste tre afsluttede regnskabsår.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium :
Type : Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium : Ikke anvendt

Kriterium :
Type : Teknisk og faglig formåen
Navn : Ansøger skal dokumentere relevant erfaring med udførelse af tilsvarende opgaver.
Beskrivelse : Ansøger skal dokumentere relevant erfaring med udførelse af tilsvarende opgaver. Ansøger skal som dokumentation herfor fremsende en referenceliste indeholdende op til seks referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som ansøger har igangsat, udført eller afleveret i løbet af de seneste otte år inden ansøgningsfristen. Minimum to af de maksimalt seks referencer skal vedrøre etablering af brændstofanlæg til pumpning eller udlevering af benzin, diesel eller flybrændstof. • Minimum en af referencerne vedrørende etablering af brændstofanlæg til pump-ning eller udlevering af benzin, diesel eller flybrændstof skal vedrøre arbejder, hvor ansøger har forestået detailprojekteringen. Med detailprojektering forstås en bear-bejdning af et funktionsudbud, herunder valg af tekniske løsninger og materialer til brændstofanlægget. • Minimum en af referencerne vedrørende etablering af brændstofanlæg til pump-ning eller udlevering af benzin, diesel eller flybrændstof skal vedrøre arbejder, hvor der også er udført tilhørende el-arbejder eller styringer. • Minimum en af referencerne vedrørende etablering af brændstofanlæg til pump-ning eller udlevering af benzin, diesel eller flybrændstof skal vedrøre arbejder, hvor værdien af ansøgers kontrakt er på 10.000.000 DKK eller derover. Angiver ansøger mere end seks referencer, vil kun de første seks referencer i numerisk række-følge blive inddraget i udvælgelsen. Hvis ansøger er et konsortium, eller hvis ansøger baserer sin tekniske og faglige formåen på en eller flere støttende virksomheder, tælles de første seks referencer fra virksomhe-den, hvorfra den befuldmægtigede, er udpeget, hhv. fra ansøger. Har virksomheden, hvorfra den befuldmægtigede er udpeget, hhv. ansøger ikke angivet seks referencer, tæl-les de resterende referencer fra de øvrige deltagere i konsortiet hhv. den/de støttende virksomheder efter en oplistning af virksomhederne i alfabetisk rækkefølge. Inden for det fastsatte maksimum på seks referencer, vil referencer angivet af de øvrige konsortiedelta-gere eller af en eller flere støttende virksomheder herefter blive inddraget i udvælgelsen i numerisk rækkefølge. For at Ejendomsstyrelsen kan vurdere, i hvilken grad referencerne er sammenlignelige med det udbudte projekt, bør referencerne indeholde: • kort beskrivelse af ydelserne og omfanget heraf, • angivelse af ansøgers rolle i projektet, • oplysninger om ansøgers honorar samt bygge- og anlægsprojektets anlægssum, • angivelse af perioden hvori arbejdet er pågået, o Kun den del af arbejderne, som er udført i perioden fra ansøgningstids-punktet og fem år tilbage, vil blive tillagt vægt i vurderingen. Ansøger skal derfor angive, hvilke arbejder der er udført i perioden, såfremt projektet er påbegyndt før perioden og/eller afsluttes efter ansøgningstidspunktet, og • hvilken kunde arbejderne blev udført for
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser :
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren : 4
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren : 4
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Laveste pris
Beskrivelse : Den tilbudsgiver, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud, tildeles kontrakten. For at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud vil Ejendomsstyrelsen evaluere tilbuddene på grundlag af tildelingskriteriet ”laveste pris”. Ved den samlede vurdering af underkriteriet ”Pris” lægges der vægt på den samlede til-budssum i tilbudslisten ekskl. moms.
Vægtning (procentdel, præcis) : 100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at indgive tilbud : 04/06/2024
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse : Det er et krav, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af Aftalen, der kræver fysisk tilstedeværelse på Forsvarets etablissementer, herunder personale og underentreprenører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet TIL TJENESTEBRUG jf. Statsministeriets cirkulære nr. 9846 af 21. december 2013 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse. Entreprenøren er forpligtet til hurtigst muligt efter Aftalens indgåelse at søge sikkerhedsgodkendelse for medarbejdere, som skal anvendes til levering af ydelser efter Aftalen, idet opnåelse af sikkerhedsgodkendelse kan være særligt tidskrævende. Hvis sikkerhedsgodkendelse ikke kan opnås for en konkret medarbejder, er Entreprenøren forpligtet til at udskifte medarbejderen. Den nye medarbejder skal have kvalifikationer tilsvarende den udskiftede medarbejders kvalifikationer. Kan nødvendig sikkerhedsgodkendelse ikke opnås eller opretholdes for det relevante antal medarbejdere, anses dette som en væsentlig misligholdelse af Aftalen. Ejendomsstyrelsen kan foretage kontrol af sikkerhedsgodkendelse på byggepladsen. Såfremt en eller flere medarbejdere ikke har den fornødne sikkerhedsgodkendelse, vil Ejendomsstyrelsen bortvise disse fra byggepladsen.
Vilkår for indgivelse :
Obligatorisk angivelse af underentreprise : Ingen angivelse med hensyn til underentreprise
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på : dansk
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Beskrivelse af den finansielle garanti : Ved kontraktindgåelse skal der stilles sikkerhed i henhold til ABT 18, jf. nærmere herom i udbudsmaterialet.
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse : 21/05/2024   23:59:00 (UTC+2)
Betingelser for kontrakten :
Vilkår relateret til kontraktens udførelse : Kontrakten indgås på ABT 18-vilkår, jf. dog udbudsmaterialet i forbindelse med detaljer herom. Kontrakten indeholder: - CSR-bilag med regulering af arbejdsklausuler og lign. - Informationssikkerhedsbilag - Change of control- klausul, jf. kontrakten
Der kræves en fortrolighedsaftale : nej
Elektronisk fakturering : Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Retlig form, der skal antages af en gruppe af tilbudsgivere, der får tildelt en kontrakt : Ved sammenslutninger af ansøgere (fx et konsortium) skal oplysningerne anført under punkt 2.2.1 og 2.2.2 afgives for hvert enkelt medlem af konsortiet. Det skal fremgå af ansøgningen, hvem der på konsortiets vegne med bindende virkning kan føre afklarende drøftelser og indgå kontrakter med Ejendomsstyrelsen. Dette kan ske ved at udfylde en konsortieerklæring (udbudsbilag 2). Tilbudsgivere i et konsortium hæfter solidarisk i forhold til Ejendomsstyrelsen for tilbud-dets indhold og kontraktens opfyldelse. Det er et krav, at alle konsortiedeltagere hver især ikke er omfattet af udelukkelsesgrun-dene, jf. punkt 2.2.1. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være konsortiets samlede egnethed, der vurderes. I forhold til det i pkt. 2.2.2. beskrevne krav til ansøgers soliditetsgrad vil solidi-tetsgraden ved sammenslutning af virksomheder (eksempelvis et konsortium) beregnes som de deltagende virksomheders samlede egenkapital i forhold til de deltagende virk-somheders samlede aktiver. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), skal deltagerne i sammenslutninger påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles be-fuldmægtiget.
Finansiel ordning : der henvises til kontrakten for yderligere oplysninger
Underentreprise :
Der gælder ingen forpligtelse med hensyn til underentreprise.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager : Klagenævnet for Udbud
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Organisation, der behandler tilbud : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Registreringsnummer : ORG-38683470
Postadresse : Arsenalvej 55    
By : Hjørring
Postnummer : 9800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Emil Vejby Thorndahl
E-mail : fes-bjs07@mil.dk
Telefon : 51246602
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Kontaktpunkt : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen : 058722aa-fe30-48ad-9fdb-7eb5ff9fb134   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 19/04/2024   12:56:06 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender) : 19/04/2024   13:05:02 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 236622-2024
EUT-S-nummer : 79/2024
Offentliggørelsesdato : 22/04/2024

Send til en kollega

0.047