23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 079-140380
Offentliggjort
23.04.2015

Udbyder

Transportministeriet

Vindere

(23.04.2015)
Danske Færger A/S
Dampskibskajen 3
3700 Rønne

Forlængelse af færgekontrakt for Bornholm med 1 år


Transportministeriet

Danmark-København: Færgetransport

2015/S 079-140380

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed

Direktiv 2004/17/EF

Del I: Ordregiver

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
Michael Thumand
1220 København
DANMARK
+45 22795580

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for ordregiveren: www.trm.dk

I.2) Hovedaktivitet

Andet: Transport

I.3) Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne

Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Betegnelse for kontrakten

Forlængelse af færgekontrakt for Bornholm med 1 år.

II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne

Tjenesteydelser

Tjenesteydelseskategori nr. 19: Transport ad vandveje

Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm på ruterne Rønne-Køge og Rønne-Ystad.

NUTS-kode DK014

II.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
II.1.4) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:

Forlængelse af den eksisterende kontrakt om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm med 1 år (perioden 1.9.2017 til 31.8.2018).

II.1.5) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

60610000

II.1.6) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
II.2) Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi
II.2.1) Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi

Værdi: 210 000 000 DKK

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure

Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (jf. del 2 i bilag D2)

Kun en bestemt tilbudsgiver kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder / varer / tjenesteydelser af: tekniske årsager

Tvingende grunde som følge af begivenheder, som ordregiveren ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser: ja

Hvis de ovenfor anførte kortere frister ønskes anvendt, skal der både sættes kryds i ovenstående rubrikker og redegøres klart og udførligt for, hvorfor det er lovligt at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Anfør de relevante fakta og evt. det retlige ræsonnement i henhold til direktiv 2004/17/EF: Transportministeriets kontrakt med Danske Færger A/S om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm udløber med udgangen af august 2017, og ved politisk aftale af den 11.12.2014 blev det besluttet, at Transportministeriet skal udbyde en ny 10-årig kontrakt om færgebetjeningen af Bornholm (»færgeforliget«). I den 10-årig kontrakt videreføres kravet om en daglig dobbelttur på Rønne-Køge med kapacitet på 1 500 høje dækmeter til gods pr. retning (overfartstid på ca. 5,5 time). På Rønne-Ystad stilles et kapacitetskrav på mellem 1 400 og 9 000 passagerer pr. retning pr. dag med — som i dag — en overfartstid på 80 minutter. I dag varetages færgebetjeningen af én gods- og passagerfærge og 2 hurtigfærger, hvor den ene er meget stor med en kapacitet på 1 400 passagerer. Det er en unik hurtigfærge med et atypisk forhold mellem antallet af passagerer og biler, idet der er plads til 300 flere passagerer end, hvis kapaciteten var normeret efter antallet af biler. Det skyldes mange gående passagerer. I dag er der desuden en erstatningsfærge med kapacitet på 1 500 passagerer.Trods færgeforliget udestår der politiske forhandlinger om det endelige indhold af den fremtidige færgebetjening, herunder navnlig om der skal stilles krav om erstatningsfærge. Det er ikke muligt at færdiggøre udbudsmaterialet, før de politiske forhandlinger er gennemført. Der er ikke ledige færger i markedet, der kan opfylde kravene til kapacitet og overfartstid — navnlig på Ystadruten. Der findes ikke hurtigfærger, som svarer til hurtigfærgen med plads til 1 400 passagerer, der anvendes i dag. Dertil kommer, at der er meget få hurtigfærger på verdensplan. Interesserede rederier vil derfor ikke kunne stille med de nødvendige færger til driftsstart den 1.9.2017. De har brug for ca. 2 år til nybygning/anskaffelse/ombygning af 3-4 færger, som er afstemt efter ruternes særlig behov. Dertil skal lægges tid til gennemførelse af udbud, tilbudsevaluering og kontrakttildeling.Det er helt afgørende at tilrettelægge udbuddet, så alle interesserede tilbudsgivere har mulighed for at byde på færgebetjeningen. Det er centralt i forhold til at skabe konkurrence og i forhold til ligebehandlingsprincippet.Derfor er det nødvendigt at udskyde driftsstarten for den 10-årige kontrakt med 1 år, dvs. til 1.9.2018, og at forlænge den eksisterende kontrakt med Danske Færger A/S i 1 år, dvs. til udløbet af august 2018.Det sikrer de bedste og mest rimelige vilkår for alle interesserede tilbudsgivere, og der skabes reel ligebehandling og konkurrence om udbuddet af den 10-årige kontrakt. Det er en løsning som er omfattet forsyningsvirksomhedsdirektivet artikel 40, stk. 3, litra c, der indeholder en undtagelse fra kravet om udbud, når tekniske forhold gør, at kun en aktør har mulighed for at løfte opgaven. Derudover finder artikel 40, stk. 3, litra d, anvendelse, idet der er tale om en strengt nødvendig kontraktforlængelse, der skyldes begivenheder, som Transportministeriet ikke har kunnet forudse, og som gør det umuligt at overholde fristerne for udbud. Dette er netop tilfældet, idet de politiske forhandlinger ikke har kunnet færdiggøres, og der ikke er andre, der teknisk kan opfylde opgaven fra den 1.9.2017.

IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos ordregiveren:

2015-331

IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2015/S 64-113613 af 1.4.2015

Del V: Kontrakttildeling

V.1) Tildeling og kontraktens værdi
V.1.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:

15.4.2015

V.1.2) Oplysninger om tilbud
V.1.3) Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med

Danske Færger A/S
Dampskibskajen 3
3700 Rønne
DANMARK
+45 70231515
www.faergen.dk

V.1.4) Oplysninger om kontraktens værdi

Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi:

Værdi: 210 000 000 DKK

V.1.5) Oplysninger om underentreprise
V.1.6) Pris, der er betalt for lejlighedskøb

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om EU-midler

Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej

VI.2) Yderligere oplysninger:
VI.3) Klageprocedurer
VI.3.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK

+45 35291000
https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.3.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klagefristen er 30 kalenderdage fra offentliggørelsen af denne bekendtgørelse.

VI.3.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK

+45 35291000
https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:

20.4.2015

 

Send til en kollega

0.042