23948sdkhjf

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

| Medlemsnyhed | Indrykket af AMCS Denmark A/S

Med IoT kan du overvåge og analysere efterspørgel, lager status og se hvordan dine aktiver performer. Kritisk viden, som kan forbedre din virksomheds effektivitet ved at reducere tid og ressourcer, der er nødvendige for den daglige logistikdrift.

Internet of Things, eller IoT, er et netværk af fysiske enheder, maskiner og køretøjer, der udveksler data med hinanden over det trådløse internet. Det revolutionerer logistikbranchen og muliggør opdateringer i realtid på alle virksomhedens processer.

Dette betyder at du kan overvåge og analysere efterspørgel, lager status og hvordan dine aktiver performer. Den viden du opnår kan forbedre din virksomheds effektivitet ved at reducere tid og ressourcer, der er nødvendige for den daglige logistikdrift. Du kan fjerne menneskelige fejl ved at reducere menneskelig indgriben. Du kan forbedre kvaliteten på din service, samtiding med at sænke dine omkostninger.

Et nærmere kig: Operational effektivitet

Kig for eksempel på traffikstyring og driften af din flåde af køretøjer. IoT gør det muligt at analysere køretøjernes ydeevne og kørselsadfærd i realtid. Med analyser kan du forudsige potentielle problemer i fremtiden, så du kan planlægge vedligeholdelse udfra din data.

Sensorer er ved at blive en vigtig ny kilde til kritisk data. Sensordrevet data kan fortælle dig, hvad du har behov for at vide om lager, varer og køretøjer. Overvågning af virksomhedens drift i realtid gør det muligt at agere agilt. Man kan forudsige kundernes behov og planlægge ruter derefter. Ved at optimere ens ruter kan man spare på brændstof, køre færre kilometre, spare på lønomkostningerne ved at have færre køretøjer på vejene, samt maksimere lasten per kørt rute. Resultatet? Højere rentabilitet og mindre udledning af CO2.

Med telematik kan køretøjer optage detaljeret information, så som vejforhold og højder. Denne data – som er rigtig smart – kan bruges til at guide andre forbundne køretøjer til at accellerere eller bremse mere effektivt.

Tilfredse kunder

IoT giver gennemsigtighed så Fleet og Logistik Managers kan koordinere chauffører, planlæggere og kundeservice – selv på tværs af kontinenter. IoT opererer globalt og kan give det fulde overblik, samt gå helt ned i detaljen. Sensorer kan spore varer i transit, fremfor fra punkt til punkt. Dette giver et mere detaljert og præcist billede af hvornår kunderne kan forvente at modtage deres varer.

Præcis prissætning og opgørelse

Priser kan gå op og ned afhængigt af vejret, markedsforhold eller efterspørgsel. Gennemsigtighed i hver enkelt taktor i forsyningskæden betyder at man kan kontrollere omkostningerne, da man har mulighed for at optimere i henhold til virkeligheden og derved opnå besparelser. Lagerstyring i realtid gør det muligt at reagere på ændringer i efterspørgslen med det samme. Data flow fra Clouden giver mere præcist kontrol over lagerbeholdningen, hvilket bringer os videre til det næste spørgsmål.

Hvor kommer Cloud ind i billedet?

Clouden komplementerer IoT. Det betyder nemlig en kortere implementeringsperiode, hvor en leverandør håndterer løsningen i stedet for at få en fysisk løsning installeret eller implementeret. Det er en let, stabil løsning der reducerer omkostningerne. At have en løsning lagret i Clouden gør den nemmere at tilgå, ligesom det gør det nemmere at tilføje ekstra komponenter på et senere tidspunkt.

Clouden er fleksibel og økonomisk fordelagtigt da den mindsker behovet for infrastruktur til at huse servere fysisk i virksomheden. Med Cloud er man også sikker på, at man altid arbejder med de nyeste applikationer, og det skalerer din virksomhed uden problemer.

Hvad kan IoT f.eks. gøre?

JUST EAT er en global take-away platform, hvor kunderne kan bestille mad fra tusindvis af køkkener. I flere lande kan JUST EAT også facilitere levering af bestilt mad til kunderne med deres egne leveringsbiler.

JUST EAT bruger IoT til at øge kundeoplevelsen og -tilfredsheden. For at levere direkte til kunderne modtager chaufføren ordren i bilen med information om, hvor ordren skal hentes fra og leveres til på sin AMCS Mobile applikation. Når chaufføren henter ordren på restauranten, ringer AMCS løsningen til Google Traffic Management Control service, en live applikation. Servicen giver med det samme et estimeret leveringstidspunkt baseret på realtids traffikdata, hvilket sendes til AMCS’ ruteoptimeringssystem, der igen automatisk sender tidspunktet videre til kunden.

Resultatet er proaktive notifikationer til kunderne om eventuelle forsinkelser, eller en bekræftelse på at maden kommer til tiden. En simpel løsning med omfattende resultater.

Det er dét, IoT handler om.

Læs mere om AMCS Group her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
AMCS Denmark A/S

Hejrevej 34 D, 3. sal
2400 København NV
Danmark
AMCS Denmark A/S

Send til en kollega

0.102