23948sdkhjf

Elektrificering – fra fatamorgana til virkelighed

| Medlemsnyhed | Indrykket af Webfleet Solutions

En af de første og største undersøgelser af sin art sætter nu facts bag alle spekulationerne om, hvilke køretøjer der med fordel kan skifte til eldrift. Tallene i den omfattende undersøgelse fra Webfleet Solutions overrasker.

I disse år oplever den danske og europæiske transportbranche en helt enorm interesse for at skifte til EV, særligt hos de yngre beslutningstagere. Dieselforbuddet i de store byer har skabt et behov for beslutninger, og alle er bevidst om, at udviklingen går mod mere eldrift.

Men hvor klar er branchen til at elektrificere? Og hvilken miljøpåvirkning vil en elektrificering reelt have?

Dette, sammen med en række andre forhold, har Webfleet Solutions dokumenteret i en omfattende undersøgelse af europæiske flåder, som måske for første gang giver branchen reelle svar baseret på facts i stedet for politiske fatamorganaer. Og det er svar som har vist sig at være en kæmpe overraskelse for de fleste.

Hvor klar er europæiske flåder til at elektrificere?
Webfleet Solutions har på basis af sin online flådestyringsløsning WEBFLEET undersøgt flådedata fra 100.000 erhvervsbiler og lette erhvervskøretøjer (LCV'er) over hele Europa.

Ved at analysere anonymiserede køredata over en 12 måneders periode er det muligt at foretage et nøjagtigt skøn over, hvor mange erhvervskøretøjer af denne type der kan udskiftes med en elektrisk model, og hvilken miljøpåvirkning elektrificeringen kan have:

·       61 % af erhvervskøretøjer i Europa kan udskiftes med elbiler

·       82 % af flåderne kan erstatte mindst ET af deres køretøjer med et elektrisk køretøj

·       57 % af flåderne kan erstatte mindst HALVDELEN af deres køretøjer med elektriske køretøjer

·       34 % af flåderne kan erstatte ALLE køretøjer med elektriske køretøjer.

Hvilken miljøpåvirkning vil en elektrificering have?
Hvis alle de flåder der anslås at være i stand til skifte til elektriske køretøjer, gør det, så vil deres kollektive:

·       CO2-udledning reduceres med 31 %

·       benzinforbrug reduceres med 42 %

·       dieselforbrug reduceres med 30 %.

Hvordan er undersøgelsen gennemført?
For at udføre analysen har Webfleet Solutions indsamlet data fra 100.000 køretøjer tilsluttet online flådestyringsløsningen WEBFLEET fra over 5.000 af sine flådekunder fordelt over hele Europa. Analysen omfattede kun flåder, der bruger biler og lette erhvervskøretøjer (LCV'er). Passagertransportflåderne der er inkluderet i undersøgelsen, består kun af biler og LCV'er, og ekskluderer dermed busser.

Dataindsamling er foregået over en tidsperiode på 12 måneder, og alle data er blevet anonymiseret, så der ikke kan drages konklusioner om individuelle kunder.

Anbefalingerne i analysen er baseret på daglig kørselsafstand, og det konkluderes, at hvis et køretøj kørte mindre end 300 km. om dagen i 98 % af dagene inden for den 12 måneders periode, kunne disse ture potentielt have været erstattet med en elektrisk model. Den maksimale, daglige kørselsafstand på 300 km. blev valgt til at afspejle gennemsnitlig rækkevidde for de mest almindelige el- og LCV-modeller.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Webfleet Solutions

Dybendalsvænget 2
2630 Taastrup
Danmark
Webfleet Solutions

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.08