23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Med el-trailere er Eurostar på vej mod klimaneutrale striber

Eurostar Danmark har i en årrække arbejdet målrettet på at sænke sin CO2-udledning pr. meter vejmarkering. Med investering i landets første el-trailere tager stribespecialisten nu endnu et stort skridt i den retning.

Det seneste tiltag for at gøre arbejdet med vejmarkering endnu mere klimavenligt tager Eurostar nu ved at introducere den danske vejbranches første el-trailere til opstribning. Eltrailernes gryder drives med strøm fra batterier, og biodiesel kan benyttes som reserve ved strømmangel.

Direktør hos Eurostar, Jesper Wraae-Bess, glæder sig over, at Eurostar på den måde viser vejen mod endnu mindre CO2-udledning pr. meter vejstribe. Han forklarer, at de nyindkøbte trailere gør det muligt for Eurostar at tilbyde et meget klimavenligt arbejde med opstribningen:

”Vi har ikke sat os et konkret mål for reduktionen af vores CO2-udledning. Den skal simpelthen bare blive lavere år for år. Derfor kigger vi hele tiden efter nye tiltag, som kan sænke vores klimaaftryk både her og nu og på den lange bane. I den forbindelse er vores nye el-trailere et tiltag, der bringer os et vigtigt stykke videre ad den vej. Ikke mindst fordi, gryderne opvarmes med grøn strøm og biodiesel.”

Samme produkt med mindre energi

At lægge vejstriber ud, er en energikrævende opgave. Granulatet, der bruges, skal varmes op til 180 grader, før det i flydende form kan lægges og fæstnes på asfalten. Det betyder samtidigt, at materialet konstant skal holdes på 180 grader, så længe der arbejdes.

Joacim Holmberg, CEO hos RME det har leveret el-trailerne til Eurostar, uddyber:

 ”El-trailerne er hybride. Det vil sige, at de kører på både el fra et lithium batteri og på biodiesel. Hvis arbejdet udføres ved en temperatur på 0 grader, så bruger maskinen ca. én liter biodiesel i timen. Det er et markant mindre forbrug end de traditionelle trailere. CO2-udledningen reduceres med 80-85 procent.”

Lydsvag produktion er godt arbejdsmiljø

De nye el-trailere har dog også andre fordele ud over den betydelige forbedring af CO2-regnskabet. Er man en af de medarbejdere, der udfører arbejder med vejmarkering, vil man også opleve et bedre arbejdsmiljø. De nye el-trailere har nemlig ultralave støjniveauer.

”Det lave støjniveau har virkelig været en velkommen sidegevinst for os,” siger Jesper Wraae-Bess, og fortsætter:

”Medarbejderne har alle som én givet udtryk for, hvordan el-trailerne har løftet arbejdsmiljøet.”

Miljøgevinst på lydsiden også en gevinst for de mange mennesker, der bor i en lejlighed i en gade, hvor der skal lægges nye vejstriber i løbet af natten.

”Vi skal huske på, at i byerne bliver op imod 90 procent alle striber udlagt fra trailergryder, altså med en maskine som el-traileren, bare med en dieselmotor. Det er ikke altid lige sjovt at være nabo til om natten, så jeg håber og forventer virkelig, at el-trailerne vil give os langt færre negative reaktioner fra beboere, end vi normalt ser,” siger Jesper Wraae-Bess.

Kunderne kræver klimavenlig produktion

Spørger man Jesper Wraae-Bess, er han ikke i tvivl om, at klimavenlig produktion kommer højere og højere op på kundernes dagsorden. Det gælder også for vejbranchen.

”Vi skal kunne producere klimavenligt, men samtidigt vil markedet også se, og overbevises om, at de nye tiltag er ligeså gode som de gamle. Derfor vil vores el-trailere i starten være en del af den daglige drift, og vil så senere blive brugt der, hvor kunderne stiller krav om det.”

Joacim Holmberg, CEO hos RME ser det samme mønster i markedet:

”Salget af el-trailere går godt, og på sigt regner vi med, at de vil udgøre 30-40 pct af vores omsætning. Men det tager tid. Eurostars nye el-trailere er de første af sin art i Danmark, for de kræver et grønt mindset, som ikke alle har. Men Eurostar har det. De er pionerer i branchens grønne udvikling.”

Fakta om el-trailerne

Producent: RME - Road Marking Equipment of Sweden AB

Model: TRAILER TR 400 Litium

Energi: Biodiesel samt 15 kWh (LiFePO4) Lithium batteri.

Forventet CO2-reduktion: Op til 2,5 ton årligt.

 

Saferoad Services A/S
Tigervej 12-14
4600 Køge
Køge Kommune
Danmark
CVR nummer: DK26994896
P nummer: 1010287061

Send til en kollega

0.063