23948sdkhjf
Del siden
Annonce

God lagerudnyttelse giver øget udbytte i Fjernarkiv Danmark

Når lagerarealet bliver en vækstbremse, kan du udvide enten med flere kvadratmeter eller udvide kapaciteten i de nuværende lagerlokaler.

Med en optimeret reolløsning fra Toyota Material Handling, har Fjernarkiv Danmark opnået et fremtidssikret lager, smart håndtering og attraktiv ROI på de eksisterende arealer. De specialtilpassede single- og dobbeltreoler vil med over 2000 ekstra pallepladser være med til at optimere og effektivisere i Fjernarkiv Danmarks eksisterende lagerbygning.

Om Fjernarkiv Danmark
Fjernarkiv Danmark er en 100% danskejet virksomhed, som leverer professionelle opbevaringsløsninger til private og offentlige virksomheder. De håndterer alt lige fra arkivalier i kasser, teaterkostumer og museumsgenstande til kontorinventar for nogle af Danmarks største virksomheder. Fjernarkiv Danmark blev stiftet ud fra visionen om at skabe et sikkert, trygt og fleksibelt opbevaringstilbud til alle virksomheder.

Iderigt partnerskab sikrer succes
Øget vækst har gjort, at Fjernarkiv Danmark, med 2.300 kvadratmeter lagerhal, var stødt på den klassiske udfordring med pladsmangel. For at opnå størst muligt udbytte af den øgede efterspørgsel, handlede det for virksomheden om at optimere til en mere effektiv lagerindretning med udgangspunkt i at udnytte alle kubikmeter optimalt. Lageroptimering handler om mennesker og processer, og det kan være en kompliceret opgave selv at komme frem til hvilken løsning, der er brug for, og stadig opretholde om end øge effektiviteten i den daglige drift.

" Vi havde jo de oprindelige tegninger fra da vi flyttede ind. På det tidspunkt lavede vi en indretning, som grundlæggende ligner den vi har nu, men spørgsmålet var, hvordan man kunne få de der sidste pallepladser - de er jo næsten gratis. – Så det var målet med projektet." udtaler Direktør og Partner, Søren Eltorp.

Fjernarkiv Danmark var på udkig efter en idérig sparringspartner til at løse opgaven. – De har i flere år været Toyota-kunde med deres lagertruck, og efter tredjeparts anbefaling, faldt valget på Toyota Material Handling Danmark.

"Det at sparre med eksperter inden for optimering af lagerindretning er vigtigt, for man ser sig selv blind – det gør jeg i hvert fald! Jeg har brug for en sparringspartner, som kan prikke til mig de rigtige steder. Det var hovedårsagen til, at jeg følte, at jeg kunne være med på dine tanker og ideer med det samme, Hanne. Det er vigtigt med én som stiller spørgsmålstegn, og siger; har du overvejet denne løsning? Den dialog er så vigtigt for at få det bedste resultat." - forklarer direktør og partner, Søren Eltorp, da han fortæller om sine overvejelser i forbindelse med at skifte til ny reolleverandør.

"Det var bestemt ikke svært. Efter den første tegning var jeg ikke i tvivl om, at det var dét her vi skulle." forklarer Direktør og Partner, Søren Eltorp, " Så nej, der var ikke den store bekymring. Og da jeg havde en rigtig god fornemmelse for, at det var den mest optimale lagerindretning, vi ville opnå, var jeg ikke i tvivl." Han fortsætter: "Toyotas forslag ville sikre os 2000+ pallepladser, total udnyttelse af eksisterende kubikmeter og implementering af dobbeltreoler som sammen med vores BT reachtruck virkelig giver os det største udbytte."

Hanne Lützen-Laursen, Logistics Racking Consultant fra Toyota Material Handling Danmark, har i et tæt samarbejde med virksomheden designet og udviklet en komplet reolløsning, som udnytter de eksisterende reoler og optimerer den samlede lagerlogistik hos Fjernarkiv Danmark. Det var den generelle forståelse for driften, behovet og mulighederne, som fik Fjernarkiv Danmark til at bestille den nye indretning af den eksisterende lagerbygning. Den nye reolløsning understøtter fleksibiliteten i Fjernarkiv Danmarks logistik og har blandt andet...

  • forbedret kapaciteten og produktiviteten af plukningsprocessen
  • øget lagerkapaciteten ved at indføre områder med dobbeltreoler
  • sikret totaludnyttelse af eksisterende kubikmeter med størst mulig effekt

 

Optimeret løsning - med styr på hele processen
Et effektivt lager kan ikke alene spare virksomheden for dyrebar tid. Et effektivt lager er også omkostningsbesparende og i visse tilfælde kan optimering af eksisterende lager gøre udbygninger helt unødvendige. Den optimale lagerindretning tager udgangspunkt i virksomhedens behov. Det er vigtigt at fremtidssikre optimeringen af det eksisterende lager ift. kapacitet, funktion og effektivitet.

"I starten af projektet foreslog vi flere forskellige lagerindretnings- og opbevaringsløsninger for at se hvilken løsning, der bedst kunne matche Fjernarkiv Danmarks behov” - forklarer Hanne Lützen-Laursen, Logistics Racking Consultant hos Toyota. Til det tilføjer hun: " kravene til indretningen var at optimere den eksisterende plads med flest mulige pallepladser."

I dette projekt er der to store lagerområder. Begge områder er indrettet med standard pallereoler med sikkerhedsnet i gennemkørselsgangene samt ved flugtveje. Det ene er indrettet med dobbeltreoler. - Dette gør lagerkapaciteten tættere, effektiviserer processerne og optimerer pladsen for arkivalier til langtidsopbevaring. Målet var at minimere håndteringsprocessen for langtidsopbevaringsarkivalier. Det andet lagerområde anvendes til mere jævn ordreplukning i lavere niveauer. Pladsudnyttelsen er optimeret ved at tage gangarealerne i brug til opbevaring af lagerenheder på de øverste niveauer.

Det tog et hold montører 10 dage fordelt på tre montager at sætte reolerne op i fem niveauer (fire pallers vanger 3600 mm og tre pallers vanger 2700 mm). Da der var tale om optimering af et lager i drift, med nedtagning og omplacering af eksisterende reoler samt opsætning af nye reoler, var det ikke muligt at udføre montagen af én omgang.  Montageplanen blev udarbejdet til mindste detalje i et tæt samarbejde mellem alle parter. De eksisterende 4.000 pallepladser blev optimeret til ca. 6.500 med fem paller i højden og med ekstra plads på øverste niveau for at skabe rum til ukurante arkivalier.   

Fjernarkiv Danmark opnår nu det effektivitetsniveau, som de sigtede efter. Dette skyldes hovedsageligt kompatibiliteten imellem lagertrucken BT reachtruck og den optimale reolløsning fra Toyota Material Handling. Matchet mellem trucken og reolerne gør det muligt for Toyota at levere en optimeret lagerindretning med effektiv udnyttelse af alle kubikmeterne. Indretning med dobbeltreoler udnytter Fjernarkiv Danmark ved hjælp af forlængergaflerne på BT reachtrucken, og på den måde kan medarbejderne nemt og hurtigt placere paller på selv den bagerste reol. Perfekt til opbevaring af lagerenheder, som skal opbevares i længere tid.

Fjernarkiv Danmark har opnået større udbytte via bedre udnyttelse af deres eksisterende lagerhal med en ny optimal reolløsning, der har øget deres lagerkapacitet og overblik. I samspil med BT reachtruck sikrer denne løsning dem større effektivitet og pladsudnyttelse.

Hos Toyota Material Handling er dette en del af den komplette lagerløsning.

Virksomhed: Fjernarkiv Danmark
Lokation: Jyderup, Danmark
Industri: Fjernarkiv
Lagerbygning: 2.300 kvm.
Løsning: Standard reoler med sikkerhedsnet i gennemkørsler samt ved flugtveje.
Reoler: 4 pallers vanger 3600 mm og 3 pallers vanger 2700 mm, med 5 paller i højden.

Toyota Material Handling Danmark A/S
Industrivej 3
3550 Slangerup
Frederikssund Kommune
Danmark
CVR nummer: DK62657014
P nummer: 1003149775

Send til en kollega

0.046