23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Genbrug af batterier i fremtiden

Selv om en bil med forbrændingsmotor og en elbil er meget forskellige, har de én ting til fælles: Begge kræver et batteri.

Hella Tech World - værkstedets ven, deler en spændende artikel om batterier og  genbrug:
EU's batteriforordning: Etiket, genbrug m.m.  - disse regler vil gælde i fremtiden!

Med den nye forordning strammer EU først og fremmest bæredygtighedsbestemmelserne for batterier og batteriaffald.

Målet er at skabe en cirkulær økonomi for batterisektoren. Ressourcer og miljø bør bevares i alle faser af batteriets livscyklus - fra produktion til genbrug. Det betyder for eksempel, at råmaterialer fra gamle batterier bruges i fremstillingen af nye genopladelige batterier.

Hvis du nogensinde har undret dig over, hvilke genanvendelige råmaterialer der faktisk er i et gennemsnitligt litium-ion-batteri på 400 kg, så er svaret her:

👉 Grafit: 33 kg
👉 Kobolt: 12 kg
👉 Nikkel: 12 kg
👉 Mangan: 11 kg
👉 Lithium: 4 kg

Ud over plast er der også aluminium og kobber fra f.eks. batterihuset - læs hele artiklen her

Hella A/S
Lundsbjerg Industrivej 13
6200 Aabenraa
Aabenraa Kommune
Danmark
CVR nummer: DK15235918
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047