23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og miljøvenlig transport på de indre linjer og Linde-truckene er ét blandt mange andre bæredygtighedstiltag.

IBF er en markant spiller i byggebranchen. De råder over 52 produktionssteder i ind- og udland. Hvert år fremstilles over 2,3 mio. tons beton, der fragtes ud til byggeprojekter i hele landet med over 200 lastbiler og betonkanoner. Desuden opererer IBF med en omfattende maskinflåde i den interne logistik, når de mange betonvarer skal flyttes fra produktionsbånd til oplagring og fra oplagring til de ventende lastbiler.

– Bæredygtighed er en central del af vores forretningsstrategi. Vi har sat gang i en lang række initiativer, der trækker os i en mere bæredygtig retning. I fremtiden forventer vi, at bæredygtighed bliver en endnu mere integreret del af forretningen og dermed kan indfri vores ambitiøse mål om at mindske CO2-udledningen, udtaler produktionschef Mogens Rosenkilde fra IBF.

Som eksempler nævner Mogens Rosenkilde grøn energi fra solceller på tagene af produktions-anlæggene, forskning i cementfri beton, genanvendelse af knust beton i nye produkter og elektrificering af flåden. IBF er i gang med at skifte firmabilerne ud til elbiler, de første fire elektriske betonkanoner er indkøbt og IBF har opført en offentlig ladestation til el-lastbiler i Ejby på Fyn.

Et krævende køremiljø 

 De 12 nye Linde X50 el-truck erstatter en række udtjente dieseltruck på IBF-produktionsanlæg i hele landet. Truckene opererer i et hårdt miljø på de store produktionsanlæg, hvor der ruller en lind strøm af paller med betonvarer eller enorme betonrør ud på båndene. Linde el-truckene kører dem herefter til hærdning under åben himmel, inden de skal ekspederes videre ud til kunderne.

Linde-truckene, der er i sving fra morgen til aften, kører på vidt forskelligt underlag på IBF-anlæggene. For at kunne modstå det udfordrende køremiljø har Linde X50 el-truckene fået monteret ekstraudstyr som dobbelte forhjul til øget stabilitet, stænklapper, integreret gaffelflytter med sideskift og vendbart førersæde med plandæmper, der opfanger stød og vibrationer under kørslen.

Linde X50 el-truckene er leveret med N.C. Nielsens egenudviklede Lithium-ION batterier, der sikrer en støjsvag, behagelig og effektiv kørsel dagen lang. Litium-ION batterierne giver kraft, overskud og energi til at klare de tunge transportopgaver med IBF-betonprodukterne. Samtidig bidrager batterierne også til et mere behageligt arbejdsmiljø for truckførerne, der sidder i maskinerne hele dagen:

 – Vi har stort fokus på vores medarbejdere, som skal have de bedste betingelser for at udføre deres opgaver. De er meget tilfredse med at køre i de nye Linde X50 el-truck, hvor der er skruet væsentligt op for førerkomforten. Til gengæld er der skruet ned for lydniveauet inde i kabinen og netop det bidrager i høj grad til en mere behagelig arbejdsdag for truckførerne, slutter Mogens Rosenkilde fra IBF.

N.C. Nielsen A/S
Nørregade 66, Balling
7860 Spøttrup
Skive Kommune
Danmark
CVR nummer: DK41118814

Kontaktperson

BF
Bjørn Fulgsang
Marketingchef for N.C. Nielsen Group
bf@nc-nielsen.dk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079