23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye fly til SAS

Anden model: Nu skal SAS-passagerer snart til at flyve Bombardier-fly igen.

Anden model: Nu skal SAS-passagerer snart til at flyve Bombardier-fly igen.

Af Herbert Nielsen

Bombardier? Jo, det er producenten, der også står bag de herostratisk berømte Q400-fly, som SAS endte med at tage ud af drift sidste efterår efter flere uheld med landingsstellet.

Det er dog i denne omgang ikke Q400, der vil stå på startbanen, når passagerer skal flyve fra København til Århus og Aalborg. Derimod Bombardier CRJ-900NG – et højmoderne to-motorers jetfly med plads til omkring 90 passagerer – som SAS har købt af den canadiske flyproducent.

Som led i forhandlingen med Bombardier om erstatning for de skadelidte Q400-fly indgik SAS en aftale om køb af 13 CRJ-900NG, som skal fordeles med 3 til Estonian og 10 til SAS Danmark.

Det første fly leveres således til SAS Danmark allerede her i december, og så går det slag i slag med leveringerne gennem 2009.

Som sagt starter de nye fly deres karriere ved SAS på danske indenrigsruter - senere kommer intra-skandinaviske ruter og endelig visse af de europæiske ruter.

Helt slipper SAS dog ikke flytypen Q400: Som led i samme aftale bestilte SAS også 14 Q400-fly til brug hos Widerøe i Norge og AirBaltic i Baltikum.

Men dem slipper SAS’ danske passagerer for at se på – og flyve med.

Supply Chain Management Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|