23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN udvikler hybrid distributionslastvogn

Den tyske lastvogns- og bus producent MAN forventer at kunne præsentere en hybrid-lastvogn allerede på IAA-messen i efteråret

Den tyske lastvogns- og bus producent MAN forventer at kunne præsentere en hybrid-lastvogn allerede på IAA-messen i efteråret

Af Lars Lassen

Det er MAN’s bestyrelsesformand Anton Weinmann, der sammen med koncernens udviklingschef prof. Viktor Schaller, der på en pressekonference i München, har røbet at MAN er i fuld gang med udviklingen af en distributionslastvogn med en hybrid drivlinje. Udviklingsarbejdet skal være så langt fremme, at MAN kan fremvise et eksemplar på IAA-messen for erhvervskøretøjer i Hannover i efteråret. MAN forventer, at hybrid-lastvognen vil kunne reducere udledningen af CO2 med 5-15 procent afhængigt af kørselsmønster.

Statsstøtte

Men MAN tvivler på at hybridlastvognen kan klare sig på markedsvilkår. Merprisen i forhold til en tilsvarende distributionslastvogn med en konventionel drivlinje vil ifølge Viktor Schaller ligge omkring 15.000 euro. Det skønner MAN er for dyrt, set i forhold til den forbrugsbesparelse hybrid-lastvognen kan tjene hjem til vognmanden.

Markedet vil højst betale en merpris på 5.000 euro. Derfor er det nødvendigt med skatte- eller afgiftsmæssige støttetiltag, hvis den miljøvenlige hybridlastvogn skal kunne markedsføres med held, vurderer MAN.

Supply Chain Management Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|