23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fragten gav Scandlines rekord-år

Scandlines opnåede et særdeles flot 2007 i antallet af køretøjer og passagerer på rederiets 13 ruter, men det var fragten og lastbilerne, der tegnede sig for den største vækst, nemlig på hele 10 procent i 2007

Scandlines opnåede et særdeles flot 2007 i antallet af køretøjer og passagerer på rederiets 13 ruter, men det var fragten og lastbilerne, der tegnede sig for den største vækst, nemlig på hele 10 procent i 2007

Også 2008 tegner lyst for rederiet på grund af den fortsatte stigende industrielle udvikling i hele Østersøområdet, ligesom udvidelsen af Schengen-aftalen også skaber yderligere vækst indenfor fragtområdet. Derfor vil Scandlines fremover koncentrere sig om at udbygge det internationale rutenetværk i Østersøområdet, lyder det fra rederiet.

Allerede i efteråret 2007 blev der taget hul på en strategisk satsning indenfor fragttransport i Østersøområdet med åbningen af fragtruten mellem Rostock og Hanko i Finland. Også på ruterne mellem Gedser-Rostock og Rostock-Ventspils i Letland er kapaciteten og afgangs-frekvensen øget.

Imponerende fragtvækst

På linjerne mellem Danmark og Tyskland blev der i 2007 498.745 lastbiler (11,1 pct.), mens højdespringeren i vækst, Gedser-Rostock-linjen, havde 110.947 lastbiler (+8,4 pct.).

Scandlines volumenmæssige største rute, Rødby-Puttgarden opnåede en imponerende vækst i fragt på 11,9 pct.

I alt transporteredes mere end 20, 5 mio. passagerer og 4,5 mio. personbiler, hvilket er en stigning på henholdsvis 3,5 pct. og 3,7 pct. i forhold til 2006. Som tidligere år, var det også i 2007 fragttrafikken, som tegnede sig for den største vækst, nemlig på hele 10 pct. i 2007.

Også Helsingør-Helsingborg overfarten gik frem i 2007 både på passagerer, personbiler og lastbiler. Antallet af lastbiler nåede op på 304.274 – en stigning på hele 7,1 pct.

De tre danske indenrigsruter, Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav samt Esbjerg-Fanø fortsatte en positiv udvikling, og det blev 42.564 lastbiler og trailere (+10,8 pct.).

Scandlines har imidlertid med virkning fra 1.1. 2008 solgt disse tre ruter til Clipper Group.

Østersø-området

Scandlines har de seneste par år satset målrettet på at ekspandere i Østersøområdet, og det positive resultat viste sig da også i 2007. På de fire overvejende fragtruter nåede antallet af lastbiler og trailere op på 92.399, hvilket er en fremgang på 5 pct., 14.626 personbiler (+2,8 pct.) samt 92.223 passagerer (+1 pct.).

Supply Chain Management Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04