23948sdkhjf

DTL: Politikerne har forpligtet sig til at levere på flere parametre

Loven om kilometerafgift på lastbiler blev i dag vedtaget af Folketinget med 76 stemmer mod 29. Dermed ligger det fast, at vognmændene fra 2025 skal betale afgift for hver kørt kilometer på alle statslige og en del af de kommunale veje.

DTL – Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard mener, at kommunikationen fra regeringen mere end bekræfter antagelsen om, at der er tale om en reel skat, hvor vognmændene både bliver skatteopkrævere og skatteobjekter.

- Politikerne har med denne afgift brudt med princippet om at beskatte forbrug og ikke produktion. Det lægger hele ansvaret og bøvlet over på vognmændene. Det forpligter til gengæld regeringen, siger DTL-direktøren.

- Hvis erhvervslivet overhovedet betyder noget for regeringen, har politikerne forpligtet sig til at levere på flere parametre for at sikre en reel grøn omstilling, siger han.

Regeringen er på tilbagetog

- Men allerede nu hører vi udtalelser fra regeringen om, at transportbranchen skulle have misforstået præmissen for vejafgiften, hvis vi havde forestillet os, at afgiften skulle presse vognmændene til at skifte fra diesel til el.

- Regeringen forventer selv, at der i 2030 kun vil være fire procent af vognparken, der vil køre med nul-emissionskøretøjer. Jeg tolker det derhen, at regeringen er på tilbagetog med hensyn til at levere det, den har skabt en berettiget forventning om: Nemlig en massiv statslig indsats for el-infrastrukturen og en håndterbar administration samt ikke mindst håndhævelse af afgiften, fastslår Østergaard.

DTL-direktøren mener, at politikerne må sikre, at afgiften ikke bliver en gigantisk byrde for erhvervslivet.

Opkrævningssystemet

- Først og fremmest er der opkrævningssystemet, der skal virke pr. 1. januar 2025. Det rejser rigtig mange spørgsmål om den tekniske og administrative del og ikke mindst betingelserne for at være med i form af kreditværdighed og eventuelle forudbetalinger, siger DTL-direktøren.

Udenlandske lastbiler

- Samtidig skal de også sørge for en effektiv kontrol af de udenlandske lastbiler, især dem, der måtte benytte sig af de såkaldte rutebilletter. Hvis den planlagte digitale håndhævelse kommer til at ligne en genopførelse af farcen med p-afgifterne, så duer det bare ikke.

Lade-infrastruktur

- Endelig er der udrulningen af hele lade-infrastrukturen.

- Vi allerede har foreslået, at andre end el-netselskaberne skal kunne udføre net-tilslutningen, at der kun betales for det faktiske el-forbrug, og at net-tilslutningen skal kunne betales over en længere periode.

- Regeringen bør tage initiativ til, at dette sker ved de fornødne ændringer allerede i næste folketingssamling. Man kan ikke bare i en monopolsituation slippe håndtaget og signalere, at ”det skal markedet håndtere”, slutter Erik Østergaard.

Lovforslaget om km-afgiften blev vedtaget kl. 11.58 af S, V, M, SF, EL, R, ALT og Sambandspartiet. Imod stemte DD, LA, K, DF og NB.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156