23948sdkhjf

Horsens-vognmand åbner afdeling i Århus

- Det er ikke fordi, vi skal stjæle kunder med arme og ben; men vi har i forvejen mange kunder i Århus, og dem kan vi betjene bedre nu, siger Søren Tinggaard fra Arthur Andersen.

Vognmandsfirmaet Arthur Andersen Kran & Transport fra Horsens har åbnet en afdeling i Århus. Faktisk skete det allerede sidste år, men det er først nu, at man er klar til at fortælle om det.

- Vi skulle lige finde fodfæste, siger Søren Tinggaard, der er femte generation i vognmandsvirksomheden.

- Man skal have styr på baglandet, inden man går ud og bryster sig af sådan noget; men nu er vi klar til at lave lidt larm for det.

Faktisk har vognmandsfirmaet haft biler og chauffører i Århus-området i flere år, så det var ligetil også at etablere et kontor. Det ligger på Elkjærvej 38 i Åbyhøj, og Søren Tinggaard bemander selv kontoret nogle dage om ugen.

- Det er ikke fordi, vi skal ud at stjæle kunder med arme og ben; men vi har i forvejen mange kunder i Århus, og dem kan vi betjene bedre nu.

- En af de store fordele ved at være til stede lokalt, er, at vi lige kan køre ud og kigge på et projekt eller en konkret opgave, der skal løses.

- Vi har også oprettet en ny funktion i Århus, så vi kan ”nurse” kunderne, når der er nogle mere komplicerede opgaver, der skal udføres. Nu skal byggelederne eller ingeniøren ikke selv stå og vurdere, hvordan opgaven bedst løses. De kan læne sig og ad vores ekspertise. Vi har dedikeret en medarbejder til sådanne opgaver.

- Og så slipper vi for den evindelige diskussion om, hvor meget det skal koste, når vi skal køre til Århus fra Horsens. Nu er vi her med et kontor, og så håber vi også, at vi på sigt kan få kontakt til virksomheder, som i fremtiden ønsker opgaver håndteret i Vejle-, Horsens-, Århus-, Herning- og Silkeborg-området. Det er jo vores kerneområde, selv om vi kommer i hele landet sammen med vores kunder.

- Typehusfirmaerne, som vi kører for, ønsker, at vi kan betjene hele landet. Det samme gør Danvægt, som vi har lagt brovægte ud for ved Lynetteholmen i København, i Bogense, Hobro mv.

Alle typer opgaver

For Søren Tinggaard handler det ikke kun om at udføre opgaver for de store virksomheder. Man skal håndtere alle typer af opgaver.

- Vi skal både kunne udføre to løft for den lokale tømmermester og tunge løft ude på de store byggepladser. Det er meget forskellige opgaver; men de er lige vigtige.

- Vi var så heldige at komme i kontakt med en tømrermester fra Aalborg, som havde fået en opgave i Århus. Han havde behov for nogen, der kunne lave tunge løft fra Århus og opad. Ham ville vi aldrig være kommet i kontakt med fra vores kontor i Horsens; men det kom vi nu, fordi vi er i Århus.

- Det er en klar strategi, at vi gerne vil opbygge flere opgaver i Århus og omegn, siger Søren Tinggaard, som har siddet i erhvervsnetværk i både Odder og Århus i flere år.

- Det kan jeg bruge som springbræt nu, siger han.

Kender medarbejderne

Selvfølgelig skal vi tjene på, at vi har en god logistik; men det skal kunden jo også. Det er derfor, de skal bruge os. De ved, at vi har dygtige folk på bilerne. Vi har faktisk opdaget, at de kommer til at kende vores chauffører.

- Vi havde en kunde, som skulle bruge os til at sætte vinduer i et byggeri på Sjælland. Opgaven var ikke helt ligetil; men de vidste, at vi havde en kranfører, som kunne klare opgaven. Så når det passede os, skulle vi lave tre dages vindueshejs for dem på Sjælland.

- Det er den situation, som vi forfølger, når vi siger, at kunden skal have glæde af vores ekspertise.

Holde bilerne beskæftiget

Åbningen af Århus-kontoret er ikke kun for at bliver større. Det er også for at holde alle bilerne beskæftiget, fortæller Søren Tinggaard.

- For et år siden, så det virkelig ud til, at aktiviteterne var for nedadgående; men det gik heldigvis ikke så galt, som vi troede. Så Århus-kontoret var også for at imødegå et forventet fald i aktivitetsniveauet.

I stedet for at kaste sig over nye opgaver, mener Søren Tinggaard, at det er mere fornuftigt at udvikle de markeder, man har ekspertise i.

- Man skal jo gøre det, man er god til. Vi ved ret præcist, hvad vi er gode til. Så det holder vi fast i. Der er så meget, vi kan gøre for de kunder, vi allerede har, frem for at begive os ind på nye markeder.

- Jeg ser desværre mange kollegaer, der har forkøbt sig i materiel og bevæge sig ind på nye områder. Vi vil hellere nøjes med materiel, som vi har fuld beskæftigelse til. Og hvis vi en gang imellem skal bruge noget, der er større, går der ikke noget af os, hvis vi skal spørge en anden vognmand, om de kan løse den opgave for os.

- Vi bilder os ind, at vi er så små, at vi ikke er tunge at danse med; men vi skal også være så store, at vi har noget pondus.

- Skulle vi åbne Århus med to biler, ville det have været op ad bakke. Nu kommer vi med 35 biler, så vi har da en vis styrke, slutter han.

Bliver grønnere

Transportbranchen er en sort branche, når man snakker CO2-udledning. Derfor arbejder Arthur Andersen Kran og Transport også på at skabe det mindst mulige aftryk på miljø og klima.

Virksomheden har netop bestilt en biogas-lastbil, som bliver leveret til næste år.

- Biogasbilen har ingen CO2-udledning. Den kommer nok til at koste 400.000 kroner mere i indkøb end en diesellastbil. I heldigste fald er det en investering, der går i nul, siger Søren Tinggård, der afviser, at elektriske lastbiler er en brugbar mulighed. Det skal give mening i forhold til opgaverne, og det gør elektriske lastbiler ikke med den type opgaver, vi udfører.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093