EU-kommissionens forslag om tungere og længere lastbiler er drevet af CO2-reduktion. Nulemissionslastbiler skal nemlig kunne transportere det samme som dieseldrevne lastbiler, selv om de er tungere.
Det er imidlertid langtfra ambitiøst nok for en dansk transportminister, som står i begreb med et nationalt forsøg med dobbelttrailere på op til 34 me...
EU bløder op: tungere og længere lastbiler på vej
EU-kommissionen ændrer langsomt kurs med et forslag om øget vægt og dimensioner for lastbiler. I Danmark bakker hele Folketinget op - med en enkelt undtagelse
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/95449456.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4000&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=01f4176f3e6c5cbfe6d770f050e7b50fd4010084fb46d948f747bfd0a32f04c2)
- Større og tungere køretøjer vil alt andet lige kunne transportere samme mængde gods på færre lastbiler, erklærer Thomas Danielsen. Foto: Transportministeriet
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement