23948sdkhjf

Efter hæderspris: Nu vil vognmandsfirma invitere kollegaer og kunder til møde

- Flere af vores kollegaer ringede og sagde, at de også er klar på næste step med den grønne omstilling, fortæller direktør i HV-transport

For vognmand Poul Jørgensen fra HV-transport har det været en rigtig god idé at lade yngre kræfter komme til i vognmandsvirksomheden, som han har ejet sammen med sin kone, Esther Jørgensen siden 1992.

Han startede generationsskiftet i 2008, da hans ældste søn Rasmus kom med i firmaet. I 2012 kom en af firmaets chauffører, Jan O. Sinkjær, med som ejer. Og for et år siden kom en søn mere, Simon, ind som medejer – og sidste skud på stammen er den yngste søn Johan, som fulgte trop pr. 1. oktober  2023.

De yngre kræfter har både ændret vognmandsvirksomheden og Poul Jørgensens hverdag. Poul kører i dag som fast chauffør fire dage om ugen, og vognmandsvirksomheden, som er specialiseret i tung kørsel for entreprenører og erhvervsvirksomheder, har fokus på både den grønne omstilling, digitalisering og at gøre en social indsats for mennesker med udfordringer.

I sidste uge vandt virksomheden årets ESG-pris i Herning og Ikast-Brande Kommuner.

Det kom bag på vognmandsfamilien i HV-transport, at de vandt prisen foran alle andre virksomheder i Herning, Ikast og Brande; men det kom også bag på dem, hvor stor interessen har været blandt vognmandskollegaerne for at høre mere om det, de gør.

- Lige så snart de havde hørt, at vi havde vundet prisen, ringede flere af vores kollegaer og sagde, at de også er klar på næste step med denne grønne omstilling, fortæller Simon Haubjerg Jørgensen, der er kommerciel direktør i HV-transport.

- På den måde har prisen været med til at give et rygstød til det, vi arbejder med. Det er en stor motivation at, der er flere kollegaer som vil med på den videre rejse, siger han.

Vi skal videre

Når man først begynder at vinde eller tabe ordrer på det, bliver det alvorligt Simon Haubjerg Jørgensen

Nu har HV-transport tænkt sig at følge op på prisen ved at lave et fælles forløb med 15-20 kollegaer og en række store kunder om, hvordan man kommer videre med ESG og grøn omstilling.

- Det er for at sparre og vidensdele med vores kollegaer, siger Simon Haubjerg Jørgensen.

- Faktisk har jeg lige talt med en vognmand, der fortæller, at han er begyndt at mærke, at man kan miste ordrer, hvis kunderne vurderer, at man ikke er langt nok fremme på dette område.

- Det er ikke vildt og voldsomt endnu; men det kan pludselig gå stærkt. Når man først begynder at vinde eller tabe ordrer på det, bliver det alvorligt.

I første omgang er transportdirektøren gået i dialog de vognmands- og transportkollegaer, der ligger tæt på Herning. Indtil videre er det 15, der har sagt ja til, at de gerne vil være med til møderne.

- Det er vognmænd inden for forskellige brancher, også nogle der udfører distributionskørsel, fortæller Simon.

- Vi skal have nogle oplægsholdere, der kan fortælle om de teknologiske hjælpemidler, vi kan bruge til forskellige indsatser herunder ESG-rapportering; men mest af alt skal mødet motivere os og vores kollegaer til at finde ud af, hvordan vi kan bruge og hjælpe hinanden.

- Det hjælper ikke, at vi selv er klar, hvis de, der kører for os, ikke kan dokumentere deres CO2-udslip. Så vi skal også understøtte vores hjælpevognmænd, så vi alle kommer med på toget.

Vores budskab kommer ud

Transportmagasinet: Hvad får I ud af at vinde en pris?

- Når vi vinder sådan en pris, får vi mulighed for at få vores budskab ud, svarer Simon.

- Vi får fortalt omverden om de ting vi arbejder med. Vi får fortalt omverden, at transportbranchen er klar til at rykke på ESG og den grønne omstilling. Vi får fortalt kunderne, at vi er i gang, og at vi gør alt, vi kan.

- Så det er i høj grad værdifuldt for os og branchen.

Social dimension

- En anden grund til, at vi får denne pris, er, mine forældres tanker og værdier om at få folk ind fra kanten af arbejdsmarkedet, fortæller Simon.

- Så længe jeg kan huske, har vi altid haft de her 10 procent af medarbejderne med forskellige udfordringer. De har kunnet få job hos os. Vi bygger bare videre på det, som vores forældre har skabt. Både på det sociale område og i forhold til den grønne omstilling.

- For os handler det om sund fornuft, siger Simon.

Når man tænker fornuftigt, så tænker man ofte også bæredygtigt Simon Haubjerg Jørgensen

- Vi har altid tænkt på, hvordan vi kan spare og gøre tingene smartere – det gør alle, lige fra værkførerne på værkstedet til chaufførerne i bilerne.

- Og når man tænker fornuftigt, så tænker man ofte også bæredygtigt på en eller anden måde.

Eco-driving

En af de store landvindinger, som HV-transport har gjort, har været med ”eco-driving”.

- Vores chauffører har været på kursus i at køre på en måde, så de sparer på brændstoffet. Det har virkelig ændret deres adfærd. De har i gennemsnit sparet 8 procent brændstof ved at være opmærksomme på deres kørestil. Min far – Poul – som kører lastbil hver dag, har sparet 10 procent.

- Han var skeptisk i starten, da han skulle bruge en app, der angav hvor økonomisk han kørte. Han mente ikke, at den kunne rykke det store for ham. Han havde jo kørt lastbil i 30 år. Nu er det en æressag for ham at ligge i top-3 blandt chaufførerne hver dag. Han går totalt op i det lige som vores andre chauffører.

- Når vores far er begyndt at rykke på det, viser det bare, at alle er klar til at rykke på tingene nu. Det gør mig fortrøstningsfuld.

Flere på biogas

- Vi har også arbejdet med en del andre ting. Biogas-lastbilen gav jo meget opmærksomhed da vi købte den. Den har sidenhen sparet miljøet for 306 tons CO2 på kun et års kørsel.

- Teknologien er jo klar; men det er stadigvæk samlet set en udgift for os at køre med en biogas-lastbil særligt på grund af de højere afgifter som politikkerne har pålagt denne grønne drivmiddel, hvilket man jo kan undre sig over.

Alligevel har HV-transport lige købt nummer to og vil ikke udelukke også at bestille nummer tre på et tidspunkt.

- Når vi gør det, er det fordi, vi har gode erfaringer med biogaslastbilen, og at der heldigvis er en god kunde i Bioman, der gerne vil betale mere for transporten, når vi kører klimamæssigt. Næste skridt for os bliver at se, om vi også kan køre biogas-lastbiler til lokale kørsler – både for private og entreprenører.

- Mest af alt synes jeg jo bare, at det er en fornøjelse at være en del af fremtidens løsninger, slutter kommerciel direktør Simon Haubjerg Jørgensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078