23948sdkhjf

Bjarne Hansen har kørt i "årets lastbil" det meste af året

- Det er farten, der dræber batteriet. Derfor kører jeg 80 km/t hele tiden,siger chauffør Bjarne Hansen. Han er chauffør på Danmarks første tunge el-lastbil, en Volvo FH Electric

Bjarne Hansen hedder chaufføren på Danmarks første eldrevne langdistance-vogntog. Bjarne kører i fast rutefart mellem Arla i Hobro og Slagelse med mejeriprodukter, og det er netop til ære for Bjarne og hans nye Volvo FH Electric, at landets første offentlige ladestander til elektriske lastbiler i foråret åbnede i Nyborg.

Bilen har en batterikapacitet på 540 kWh, og det rækker ikke til hele turen på 300 km for det 5-akslede vogntog med fuldt læs på 40 ton totalvægt.

- Jeg læsser op i Hobro, hvor bilen står og lader op over natten, fortæller han. 

- Så er bilen fuldt ladet op, når jeg kører afsted. Det passer med, at jeg kan nå til Nyborg og lade helt op, hvis turen ellers går efter planen.

Og turen går ikke altid efter planen. Det gjorde den for eksempel ikke til den officielle åbning af Uno-X ladestationen i Nyborg i april. Hovedpersonerne – Bjarne og den elektriske Volvo FH  – ankom med en vis forsinkelse på grund af kraftig blæst undervejs på turen fra Hobro. 

- Den slags tærer ekstra på batteriet, og derfor måtte jeg holde ind ved Brabrand og ”sjatlade” 20-25 procent på batteriet for at være sikker på at komme hele vejen til Nyborg, fortalte han.

Farten "dræber"

Som chauffør kan man leve med en fart på 80 km/t, men helst ikke mindre Bjarne Hansen

- Man skal tænke fart hele tiden. Det er farten, der dræber batteriet, fortæller Bjarne Hansen.

- Jeg kører 80 km/t hele tiden, hverken mere eller mindre. Lige så snart jeg begynder at "lege" lidt med farten, går det stærkt "ned ad bakke" for rækkevidden. Som chauffør kan man leve med en fart på 80 km/t, men helst ikke mindre. Det kan også gå for langsomt, konstaterer Bjarne Hansen.

Efter en fuld opladning i Nyborg - det tager cirka 1 time og 45 minutter - kører Bjarne videre til Slagelse og læsser af – og læsser op igen, inden han tager turen tilbage over Storebælt igen og giver batterierne et nyt skud strøm op til maksimal kapacitet i Nyborg. 

På infotainment-skærmen i førerhuset kan han følge med i status på opladningen og hvor mange kilometer rækkevidde, batterierne aktuelt vurderes at have for vogntoget.

Første FH Electric

Bjarne Hansens bil er den første elektriske Volvo FH leveret på danske nummerplader, og den tilhører DFDS Logistics (tidligere Skive Køletransport), hvor Bjarne Hansen har været ansat siden årsskiftet.

- Jeg fik at vide, da jeg kom, at de havde en plan med mig, fortæller han.

- Jeg har kørt for Arla tidligere, dengang DSV havde kørslen. Dengang kørte jeg med Arlas produkter i 14 år. DFDS ville gerne have en chauffør, der kendte kørslen, til at være den første til at køre med det her elektriske, fortæller Bjarne.

- Jeg har aldrig kørt elektrisk lastbil før. Så teknikken er helt ny for mig.

Kører fantastisk

Chaufføren har tre elmotorer til sin rådighed. De leverer en samlet effekt på 490 kW (666 hk). Det er mere end rigeligt til at fragte mælk, yoghurt og cremefraiche frem og tilbage mellem Nordjylland og vestsjælland.

- Den kører fantastisk, er Bjarne Hansens dom.

- Der er ikke så meget larm, når man kører. I dag har jeg en trailer med elektrisk køleanlæg, og det larmer slet ikke. Normalt lægger jeg mærke til køleanlægget, hvis det er kører på en dieselmotor; men sådan noget lagde man jo aldrig mærke til førhen, når man kørte med diesellastbiler. 

- Det er en helt anderledes møde at køre på, når det er elektrisk - men bilen kører jo godt, siger Bjarne.

Når han har koblet en af DFDS’ eldrevne køletrailere på lastbilen som denne dag i Nyborg, kører vogntoget helt fossilfrit.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125