23948sdkhjf

DEKRA har skaffet adgang til tysk kompetencebevis (Befähigungsschein) til kørsel af fyrværkeri

DEKRA har gennem lang tid arbejdet for, at danske chauffører kan få mulighed for at tage det nødvendige kursus på tysk og dermed få et Befähigungsschein – et kompetencebevis – så man må køre med fyrværkeri i Tyskland. Det er nu endelig lykkedes.

Krigen i Ukraine har betydet, at mange af de chauffører, der normalt fragter vores nytårsfyrværkeri op til os, har travlt med køre andre eksplosiver til fronten. Derfor oplever transportbranchen en stor mangel på chauffører, der kan transportere det sprængfarlige gods. Men det er lettere sagt end gjort at få flere kvalificerede chauffører. For det kræver et særligt kursus og eksamen for at få tilladelse til at hente, fragte og aflevere det fyrværkeri, der ankommer i tyske havne, og i mange år har det været meget svært at få, når man ikke er fra Tyskland eller tysktalende. 

Det har Benny Plesner, direktør i DEKRA med ansvar for compliance, lavet om på. Efter en langvarig proces på syv år, har han gennem DEKRA Danmark, som de eneste fået en aftale med DEKRA i Tyskland, der giver udlændinge mulighed for at få det kompetencebevis – altså det Befähigungsschein – der skal til, for at kunne køre med eks. fyrværkeri og andre eksplosiver i Tyskland. 

Besværligt med tyske regler men naturligvis vigtigt for sikkerheden

Det kræver et kursus og en eksamen at få beviset, og de tyske regler er sådan, at begge dele kun kan tages på tysk. Det undersøges om man er befärig (egnet), som gør det meget omstændigt og tidskrævende med en behandlingstid i Tyskland i forbindelse med godkendelsen på omkring seks uger. Men Benny Plesner har holdt ved, og hans arbejde har banet vejen for, at det nu er muligt at have en tolk med til begge dele, og eksamen er på dansk, så det afgørende bevis kan blive en realitet for flere. Han mener, at det både er godt og skidt, at Tyskland har de her stramme regler. Det er en udfordring fordi, det er et kæmpe land i midten af Europa, som det er krævende at komme udenom, når vi taler transport og fragt. Men når alt kommer til alt, så handler det jo om sikkerhed. Og hos DEKRA er det en af de ting, som de står meget på, og som de ikke går på kompromis med, siger han.

”Det har ikke været let at forhandle med de tyske myndigheder om tilladelse til at formidle kurserne. Oprindeligt forsøgte DEKRA at få et kursus i Flensborg, men her kunne der ikke komme en tolk med til undervisningen, og eksamen skulle være på tysk ifølge reglerne der. Det betød, at for mange kursister dumpede, så efter et forgæves forsøg med myndighederne i Slesvig-Holsten lykkedes det at få et samarbejde i stand i Siegen, hvor de er mere fleksible – og det fungerer, selv om skolen ligger næsten 800 km fra Danmark,” forklarer han og tilføjer, at den mangel på chauffører som Europa oplever lige nu, har vi også mærket her i Danmark. Det har givet en så øget interesse for kurset, at DEKRA har måttet afholde et ekstra kursus her i efteråret. Det kan selvfølgelig både skyldes almindelige udsving i branchen og mange andre ting også, men en ting er sikkert, og det er, at kurset her også er med til at gøre den enkelte chauffør mere attraktiv med en bredere palet af muligheder for kørsel.

Kompetencebevis nødvendigt efter kundeforespørgsel om kørsel

Rene Bülow er både vognmand med syv biler og kører også selv som chauffør. Her kører de en del fyrværkeri indenrigs, men da en af deres faste kunder spurgte, om de kunne hente en container i Hamburg, manglede de den Befähigungsschein, som Tyskland, som det eneste land i EU, kræver for at køre med fyrværkeri.

”Da vores kunde spurgte, så var det nødvendigt at få det bevis. Heldigvis har DEKRA gjort et stort stykke arbejde for at åbne dørene til at gøre det så nemt for os som muligt. DEKRA står for alt papirarbejdet, og vi skal blot skrive under. I første omgang har jeg selv taget kurset, og det fungerer rigtig godt, men det er klart, at vi lige afventer, om behovet bliver så stort, at flere chauffører skal have det. Når man kører for NATO, er det ikke nødvendigt med dette bevis, men stadig et gyldigt ADR-bevis. Med Befähigungsschein handler det ud over at have tilladelsen også om ansvaret for at tjekke om vedkommende, der udleverer godset, også har tilladelsen,” fortæller Rene Bülow.

Større fleksibilitet når chauffører har tilladelsen

For vognmandsfirmaet BK Transport & Spedition handler det også om øget fleksibilitet, når kunderne efterspørger chauffører, der kan transportere eksplosiver eller fyrværkeri til/fra Tyskland. Derfor sendte de fem chauffører afsted på kurset i Siegen, hvoraf Laila Hansen var den ene. Hun fortæller, at det var flere ønsker fra kunder om kørsel af fyrværkeri fra Tyskland, fik dem afsted på kurset.

”Vi har ikke kørt med fyrværkeri fra Tyskland før, fordi vi manglede beviset. For at have flere muligheder sendte firmaet tre chauffører afsted. Kurset fungerede rigtig godt med en tolk, der var god til at oversætte de faglige ting. Det gode er også, at anden gang man kører efter fornyelsen af beviset (skal fornyes hvert femte år), er det blot kurset, man skal have. Nu er vi 14 chauffører i alt, hvoraf de fem er på kurerbiler, og det er en fordel for firmaet, men også for som chauffører, som får den ekstra kvalifikation med os,” siger hun.

Om kursus og eksamen til Befähigungsschein

- Det tyske kursus indeholder en række af de samme ting, som et ADR-klasse 1 kursus.

- Det tyske kursus går lidt videre, for man skal være ”befähig” - personlig egnet. Det vil sige at have fuldt syn, hørelse, førlighed, ikke være afhængig af alkohol eller andre berusende stoffer, psykisk syg eller svækket. Man skal være i stand til håndtere eksplosive stoffer varsomt, forsvarligt og på betryggende vis. Man skal være fagligt godkendt og tjekket af myndighederne med hensyn til overtrædelser af love og kriminalitet mm. På den baggrund får personen udstedt en Unbedenklichkeitsbescheinigung, som giver adgang til kurset. 

- Man får både undervisning i regler og i forholdsregler, som man skal følge. Hvis man for eksempel kommer ud til en virksomhed for at aflevere eksplosiver, skal chaufføren sikre sig, at der er en, der har et Befähigungsschein, og er det ikke tilfældet, så skal chaufføren lukke bagdørene på bilen, køre væk derfra og ringe hjem. Man må ikke læsse af ved virksomheden, uden at der er en, der har beviset, så eksplosiverne (godset) kan aflæsses lovligt. 

- Overtræder man reglerne eller ikke har et bevis, kan bøderne komme op i 10.000 euro.

Er du interesseret i kurset forår eller efterår, så kan du henvende dig til Benny Plesner hos DEKRA (20 67 82 07) eller benny.plesner@dekra.dk

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093