23948sdkhjf

Stor tilslutning til Ejner Hessels eMobilitetsevent om elektrificering af lastbilerne

Mange vognmænd dukkede op til Ejner Hessels store kundemøder, der blev afholdt både i Ringsted og Tilst. På mødet blev der sat fokus på bl.a. ladeinfrastruktur, ladeløsninger og det politiske landskab i forhold til elektrificering af den tunge vejgodstransport.

Interessen var stor for de to arrangementer, der blev afholdt 31. jan. og 1. feb. i hhv. Tilst og
Ringsted, hvor der blev stillet mange spørgsmål.

”Formålet med vores arrangement var at vise kunderne, hvor vi i Ejner Hessel er henne på den grønne omstilling og på el-lastbilerne og så prøve at svare på de spørgsmål, der dukkede op omkring rækkevidde, ladning og forventninger
til udbygning af ladeinfrastrukturen i Danmark. Vi ønsker at klæde vores kunder godt på til den forandring, der ligger i elektrificering af lastbilerne,” siger Andreas Frydkjær, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Ejner Hessel.

For det er en helt ny situation, som alle aktører i lastbilbranchen befinder sig i. I salget af dieseldrevne lastbiler har eksempelvis Ejner Hessel aldrig skullet forholde sig til, om der var tilstrækkeligt mange tankstationer med diesel rundt om i landet. Men det er noget helt andet med el-lastbilerne, fordi ladeinfrastrukturen her stadig er under opbygning og vil være det i et par år fremover.

Afhængig af ladeinfrastruktur, teknologi og politik

”Efterspørgslen på el-lastbiler afhænger jo af, at ladeinfrastrukturen udbygges, hvilket
energiselskaber og brændstofselskaberne er i gang med. Udviklingen afhænger også
af den politiske agenda - vi venter her på afklaring om de 300 mio. kr., der er lovet i
finansloven som tilskud til udrulning af ellastbiler i 2024-2026. I øjeblikket diskuterer de i Transportministeriet, hvordan pengene skal fordeles. Om tilskuddet skal gå kun til
vognmændenes køb af el-lastbiler eller om det også skal gå til, at vognmænd kan få deres egne ladestandere,” siger salgschefen.

På de to møder afholdt Rune Noack, transportpolitisk chef i Dansk Industri, et indlæg om det politiske landskab i relation til elektrificering af lastbiltransporten i Danmark. Mens Tom Jensen fra Dansk Retursystem fortalte om virksomhedens gode erfaringer med Mercedes-Benz eActros 300 i hovedstadsregionen, hvor to biler allerede har kørt i 1½ år i regionaltransport.

Den nye Mercedes-Benz eActros 600, der vil kunne leveres i 2025, har en rækkevidde, der er dobbelt så stor, og er derfor interessant for vognmænd, der skal dække længere regionale
og internationale strækninger. El-lastbiler vil dog ikke foreløbig kunne erstatte alle dieseldrevne lastbiler, selv om batteriteknologierne er meget forbedret, mener Andreas
Frydkjær.

”Vi ser jo også ind i nogle tunge transporter - fx med vindmølleelementer. Her kører
bilerne med laster på 150-200 tons, og det vil ikke være muligt med el-lastbiler. Desuden er der heller ikke ladeinfrastruktur nok på de strækninger. Derfor er der jo også andre overvejelser i gang i branchen og hos producenterne. Brint nævnes ofte som en mulighed, der forskes meget i. Biogas kunne også være en mulighed set fra et dansk synspunkt, men det vil kræve, at lastbilproducenterne også ser det som en mulighed og udvikler lastbiler dertil, hvilket MercedesBenz Trucks ikke længere gør. Den grønne omstilling af lastbiltransporten er svær og fyldt med udfordringer. El-lastbiler er en vigtig del af løsningen, men der er brug for både ladeinfrastruktur og formentlig også andre løsninger,” siger Andreas Frydkjær.

El-lastbilerne skal holde længere

Han tilføjer, at en anden udfordring med el-lastbiler også handler om det normale næste skridt, når en diesellastbil sælges efter en årrække. Mange diesellastbiler ender i Saudi-Arabien, Jordan, Sydamerika og andre steder. Typisk områder, hvor der ikke er samme fokus på el-transport som i Europa, så efterspørgslen efter de brugte el-lastbiler vil ikke være der. Det betyder også, at el-lastbilerne gerne skal holde længere hos vognmændene.

”Der vil formentlig gå mange år, før disse områder vil bruge el-lastbiler, så vi skal tænke
det aspekt igennem også. Men når vores el-lastbiler er ved at være udtjente efter 14-15 år, så kan vi skille dem ad og genbruge 95 % og ofte kan batterierne indgå i et nyt liv i en back-up funktion,” siger Andreas Frydkjær.

Andreas Frydkjær, Salgschef hos Ejner Hessel – Trucks. Fotos: Ejner Hessel.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064