23948sdkhjf

Rapport: Her er vejen for grøn bylevering

En ny rapport fra Cowi og EY giver indsigt i de udfordringer og muligheder, der har betydning for grøn varelevering i byerne.

Hvordan bliver gods-, vare- og pakketransporten i større byer mere grøn? Det spørgsmål har været udgangspunktet for et projekt – Green Mile-projektet - som Dansk Erhverv sammen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden har gennemført med finansiering fra Den Europæiske Investeringsbank. Målet med rapporten, som er på mere end 200 sider, er at finde grønnere løsninger på såkaldte ”Last Mile-leveringer” – altså transport af varer det sidste stykke vej ud til kunden.

Rapporten er netop blevet præsenteret på en konference hos Dansk Erhverv og kommer med en række bud på, hvordan transport af varer i større byer bliver mere grøn.

Forslagene ser blandt andet nærmere på:

  • hvordan nulemissionszoner kan indføres på en balanceret måde,
  • hvordan hub-løsninger kan samle distributionen på færre køretøjer og
  • hvordan nye finansieringsmuligheder kan få flere vognmænd til at investere i grønne leveringskøretøjer.

Fordi der har været et meget bredt samarbejde om rapporten, er potentialet for at få gennemført forslagene særlig fordelagtigt. Det skyldes for eksempel, at Den Europæiske Investeringsbank er med og åbner mulighed for fordelagtige finansieringsmuligheder.

Informeret diskussion

Dansk Erhverv kalder rapporten et godt grundlag for en ”informeret diskussion” om, hvordan man viderefører den grønne omstilling.

- Transportbranchen er allerede i fuld gang med den grønne omstilling; men for at få mere fart på og komme videre er det vigtigt, at vi får de nødvendige rammevilkår og ikke mindst den nødvendige tid til at omstille os, siger branchedirektør Jesper Kronborg, Dansk Erhverv.

- Det er vigtigt, at den grønne omstilling foregår, så også beboere, turister, pendlere og de erhvervsdrivende har realistiske alternativer. Vi arbejder ihærdigt på at sikre, at transporten i byerne bliver mere grøn, uden at der skabes unødige benspænd for virksomheder og borgere. Men denne rapport i hånden kan vi sammen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden komme rigtigt fra start.

En grøn hovedstad

Også på Københavns Rådhus tager man godt imod rapporten, som kan bidrage til kommunens arbejde for at skabe en grøn hovedstad.

- Vi kan kun løse klimakrisen, hvis vi samarbejder, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

- Green Mile-projektet danner platform for et konstruktivt samarbejde mellem erhvervslivet og offentlige myndigheder. Derfor er det uvurderligt at have Region Hovedstaden og Den Europæiske Investeringsbank med som rygstøtte.

Line Barfoed ser store potentialer i muligheden for at indrette nulemissionszoner, og hun er glad for, at der er så tydelig opbakning fra alle parter til at finde en hurtig og effektiv vej væk fra fossile brændsler.

Forslagene skal testes

Rapporten er støttet af Den Europæiske Investeringsbank, og næste skridt bliver for projektpartnerne at afklare, om de forslag, som rapporten kommer med skal testes af i praksis, hvilket ”Last Geen Mile-projektet” åbner muligheden for.

Vi vil se positivt på det, hvis der skulle komme fornuftige ansøgninger ind til grøn bylevering Rasmus Lauridsen

- Den Europæiske Investeringsbank er optaget af at finansiere projekter, som kan realiseres, der er rentable, og som bidrager til udviklingen af Europa i en grønnere retning, siger Rasmus Lauridsen, landechef for EIB i Danmark.

- Derfor ser vi også positivt på, hvis der skulle komme fornuftige ansøgninger ind til grøn bylevering på baggrund af det her grundige arbejde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.376