Der sejler kæmpeskibe rundt på verdenshavene, der skal navigere gennem snævre stræder, lægge til kaj i ældre havne og sejle under broer, der er bygget i en anden tid og til mindre fartøjer. Og netop mødet mellem infrastruktur af ældre dato og enorme containerskibe og olietankere udgør et støt stigende udfordring.
- Problemet er, at havene er fo...
Skibe bliver større og større - Det gør infrastrukturen ikke
Containerskibe og olietankere har haft vokseværk gennem årtier. Det ligger pres på omgivelserne, der ikke er fulgt med
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/104213946.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4000&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=b5ed417b5b4b33dfea191802cfe18fea9aa1d745fecf619286a0083180e8670e)
Et mere end 300 meter langt containerskib bragede ind i Francis Scott Key Bridge over Patapsco floden den 10, april 2024 i Baltimore, Maryland. Broen kollapsede. Foto: Kent Nishimura/AFP/Ritzau Scanpix
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement