23948sdkhjf

Overraskende nyt: Også penge til biogaslastbiler

Regeringens aftale med en række partier om deludmøntning af midler fra den Grønne Fond indeholder – overraskende nok – også penge til at fremme biogaslastbiler.

Der afsættes 29 mio. kr. årligt i 2025-2027 og 25 mio. kr. årligt i 2028-2030 til en ramme til lastbiler, der kører på biogas. I alt er der tale om 160 millioner kroner frem til 2030. Hvordan pengene til støtte af biogas-lastbiler skal bruges, skal først aftales nærmere; men regeringen vil komme med et oplæg, fremgår det af aftalen.

Det overraskende er, at regeringen – og det meste af Folketinget – hidtil har ment, at transportsektoren ikke skal have støtte til at køre på biogas, selv om det vil være en oplagt måde at reducere CO2-udslippet på kort sigt.

Det er også hovedargumentet fra klimaminister Lars Aagaard; men han meneer også, at transportbranchen skal have mulighed for at finde et alternativ til diesel, nu hvor dieselafgiften stiger med 50 øre i 2025, og hvor km-afgiften træder i kraft. Begge dele sker med virkning fra den 1. januar 2025.

- Vi nogle klimamål for 2025 og 2030. Dem skal vi nå. Desuden har vi også nogle EU-forpligtelser, som vi skal leve op til. Disse mål og klimaafgifter vil dieselafgiften og km- afgiften bidrage til; men vi skal også sikre os, at vi har en effektiv transportbranche, som også skal være grøn. Her kan rammen til biogasbiler være medvirkende, sagde Lars Aagaard.

Aftalen er indgået mellem Regeringen, SF, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre. 

FAKTA OM: Dagens aftale

Aftalen indeholder følgende elementer:

  • Forhøjelse af dieselafgiften og kompenserende tiltag
  • Grøn omstilling af landbruget
  • Fjernvarme
  • Havnaturfond
  • Klimatilpasningsplan
  • Skovrejsning
  • Generationsforureninger
  • Håndtering og oprensning af PFAS
  • Rent drikkevand

Forhøjelse af dieselafgiften og kompenserende tiltag

  • Aftalepartierne er enige om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter ekskl. moms fra 1.januar 2025. Afgiftsforhøjelsen omfatter diesel til vejtransport og diesel til entreprenørmaskiner mv., der betaler samme dieselafgift som vejtransport. Udligningsafgiften nedsættes forholdsmæssigt. Samlet skønnes det at medføre et merprovenu på 150 mio. kr. i 2025, 200 mio. kr. årligt i 2026-2027 og 250 mio. kr. årligt i 2028-2030. Afgiftsforhøjelsen skønnes at medføre en drivhusgasreduktion på ca. 0,4 mio. t. CO2e i 2025 og ca. 0,3 mio. t. i 2030.
  • Aftalepartierne er desuden enige om en række kompenserende tiltag til husstande og erhverv. Det drejer sig konkret om følgende:
  • Der afsættes 150 mio. kr. årligt i 2025-2026 til en midlertidig lempelse af udligningsafgiften.
  • Der afsættes 250 mio. kr. årligt i 2025-2028 til en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler. Afgiften nedsættes med ca. 19 pct. i 2025-2027 og ca. 12 pct. i 2028.
  • Der afsættes 75 mio. kr. i 2024, 125 mio. kr. årligt i 2025-2029 og 50 mio. kr. i 2030 og frem til en ramme til grøn omstilling og effektiviseringer af vejgodstransporten. Den nærmere udmøntning aftales blandt partierne pba. et oplæg fra regeringen.
  • Der afsættes 29 mio. kr. årligt i 2025-2027 og 25 mio. kr. årligt i 2028-2030 til en ramme til lastbiler, der kører på biogas. Den nærmere udmøntning aftales blandt partierne pba. oplæg fra regeringen.

Kilde: Finansministeriet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078