23948sdkhjf

GLS-chef: - Kurér-transport bliver udelukket fra grøn omstilling

Der er gået grus i den grønne omstilling, når det gælder de elektriske varebiler – og det er til stor frustration for GLS

Der er rod med reglerne om de elektriske varebiler. Hverken virksomhederne eller politiet forstår reglerne, og det er til stor frustration for pakkeleverandøren GLS. Det skriver DTL-magasinet Danske Vognmænd.

- Vi har oplevet flere møder mellem vores chauffører og politiet, hvor der har været usikkerhed omkring reglerne og hvordan, de skal forstås, fortæller chef for virksomhedsudvikling i GLS, Kasper Lundsgaard.

- Usikkerheden har været til gene for vores drift, og vi har oplevet en vis frustration fra myndighedernes side. Når både vi og myndighederne har svært ved at navigere i reglerne, er det tæt på umuligt for den enkelte vognmand, siger GLS chefen.

Problemerne skyldes en lov, som blev vedtaget i 2018, og som giver chauffører med almindelige B-kørekort (det lille kørekort, red.) lov til at køre en elektrisk varebil med en totalvægt på op til 4.250 kg – mod normalt 3.500 kg.

Politikerne har bare glemt at tage højde for, at en bil, der kører gods for fremmed regning, og som overstiger den maksimale totalvægt på 3.500 kg, omfattes af kravet om tachograf, hvis den kører mere end 100 km om dagen. Derfor skal chaufføren såvel overholde køre/hviletidsreglerne som gennemføre EU’s chaufføruddannelse. Desuden bliver varebilsvognmanden omfattet af reglerne om fællesskabstilladelse til godskørsel med lastbil

Svært at dokumentere

GLS har i et par år benyttet elektriske varebiler på 4.250 kg; men allerede ved opstarten var der problemer.

Myndighederne kunne ikke finde ud af, om bilen var en lastbil eller en varebil. Kasper Lundgaard

- Det var simpelthen en udfordring at få bilen indregistreret, fortæller Kasper Lundsgaard til DTL-magasinet Danske Vognmænd. Myndighederne kunne ikke finde ud af, om bilen var en lastbil eller en varebil. Og chaufførerne havde svært ved at dokumentere, at de faktisk måtte køre bilen.

GLS har sørget for, at der i bilernes handskerum ligger papirer, der skal hjælpe chaufførerne med at udrede over for politiet, hvorfor de kører rundt en ”lastbil,” selv om de kun har et lille kørekort. Den menige betjent er heller ikke velbevandret i denne undtagelse fra reglerne.

- Vi har bedt myndighederne om at udstede et bevis eller officielt dokument på, at chaufføren godt må køre den her bil med lille kørekort; men det har ikke kunnet lade sig gøre, siger Kasper Lundsgaard.

Udelukket fra den grønne omstilling

GLS-chefen mener, at kurérkørsel mere eller mindre bliver udelukket fra den grønne omstilling.

- Intentionen med lovgivningen er rigtig god. Den skulel give mulighed for at få den nødvendige rækkevidde og gøre store elektriske varebiler til et reelt alternativ til diesel varebilerne; men desværre er loven ikke anvendelig i praksis på den måde, den er udformet.

- Konsekvensen er en voldsom begrænsning i udbredelsen af de elektriske varebiler. Hvis reglerne ellers var i orden, ville det være attraktivt at skifte til elektriske biler.

Ser på sagen

Transportministeren nedsatte i 2022 en arbejdsgruppe til at se på 11 kg-reglen og varebilchaufførers arbejdsvilkår. Udover 11 kg-reglen har gruppen fået til opgave at komme med forslag til ministeren om, hvordan reglerne for varebiler kan tilpasses, så de spiller sammen med den grønne omstilling.

Erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm, sidder med i arbejdsgruppen og har flere gange påpeget, at gamle regler kolliderer med virkeligheden til skade for den grønne omstilling.

- Vi har godt nok arbejdet med det her i lang tid, men noget tyder på, at en midlertidig løsning er i sigte, siger han forsigtig optimistisk til DTL-magasinet Danske Vognmænd.

Arbejdsgruppen skal aflevere sine forslag til ministeren inden sommerferien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131