23948sdkhjf

Mercedes eActros 300 er velegnet til nærdistribution

Viggo Petersen Eftf. har testet el-lastbilen til stor tilfredshed for chaufførerne, der kan køre en dag uden opladning på nærdistributionsruterne i Storkøbenhavn.

Viggo Petersens Eftf. er en stor spiller på det indenlandske danske fragtmarked og tegner sig for 8 pct. af Danske Fragtmænds distribution. Virksomheden dækker 27 postnumre fra Roskilde til Frederikssund og ned til Bagsværd og Taastrup.

Vi mærker en stigende efterspørgsel fra stadig flere kunder, der gerne vil have varerne transporteret med en el-lastbil. Kristian Skov Petersen, indehaver af Viggo Petersens Eftf.

”Ejner Hessel er en vigtig grund til, at vi har købt en Mercedes eActros 300 til nærtransport. De vil noget på det her område og har virkelig været med til at skubbe os. Vores testperiode er forløbet rigtig godt, og bilen kører en hel dag på en opladning. Vi kan ikke køre om natten også, for laderen lader alt for langsomt op. Men vi mærker en stigende efterspørgsel fra stadig flere kunder, der gerne vil have varerne transporteret med en el-lastbil,” siger Kristian Skov Petersen, indehaver af Viggo Petersens Eftf.

Bedre at køre i end diesel

Han betegner Mercedes eActros 300 som et bedre køretøj end diesel-lastbiler og mere behagelig at køre i. Den er mere rolig, kører bedre, accelererer bedre og larmer ikke på samme måde. Alle de chauffører han kender til, der har prøvet en el-lastbil, vil ikke tilbage til diesel-lastbilen. Derfor er han ikke i tvivl om, at el-lastbilerne vil nyde stor udbredelse i de kommende år. Det tyder statistikkerne også på. Energistyrelsen forventede i klimafremskrivningen fra 2023, at kun 1,5 pct. af salget af lastbiler ville være el-lastbiler i 2023, men tallet endte på 6,3 pct.

Det giver medvind til den grønne omstilling men også til producenterne af el-lastbiler, som Kristian Skov Petersen dog har en lille stikpille til.

”Staten siger jo, at hvis man kører med en el-lastbil, så skal man ikke betale lige så meget i kilometerafgift. Men de penge tager producenterne i form af dyre biler og forklarer det med, at det er startomkostninger. Men det er en dårlig undskyldning. En elbil burde være billigere at producere, fordi elmotorer er langt mere simple. Jeg tror, at producenterne har lidt bekymringer om eftermarkedet, som man ikke kender endnu,” siger Kristian Skov Petersen, der dog tror, at priserne fra producenterne vil falde i de kommende år, fordi konkurrencen er blevet betydeligt hårdere.

Udfordringer med ladekapacitet

”Men vi kommer ikke udenom, at der er udfordringer med ladekapaciteten. Danske Fragtmænd, som vi er en del af, har besluttet at bygge ladestationer på alle knudepunkter. De er bestilt og sat i gang, men de er begrænset, at hvor meget strøm, der er ind på grunden. Hvis vi vil noget mere, så skal der graves, så vi kan få en linje til os. Det skal vi betale for, og det synes jeg er mærkeligt. Der mangler en overordnet struktur for infrastrukturen,” siger Kristian Skov Petersen.

Det næste skridt er el-lastbiler til landsdækkende bulk transport, hvor lastbilerne kører mellem landsdelene - en køretur, hvor eksempelvis Mercedes eActros 600 egner sig godt. Men også her mangler der ladestruktur.

EU har et mål om, at der senest i 2026 skal være ladestationer til privatbiler langs motorvejene for hver 60 km. Men lastbilerne kan ikke lade de steder langs motorvejene. De har brug for nogle knudepunkter, hvor der er kapacitet nok. Og det kræver nogle anlægsinvesteringer fra stat og kommuner, mener Kristian Skov Petersen.

Han vil ikke afvise, at vi som følge af den teknologiske udvikling måske om nogle år bliver i stand til at lade biler op fra et 220 V stik.

”Så vil det måske virke lidt som overkill med store anlægsinvesteringer. Men lige nu er vi et sted, hvor vi står lidt i stampe. Så mit spørgsmål til politikerne er: Vil I have gang i det her eller vil I ikke have gang i det? For vi er klar til at køre el-lastbiler,” siger Kristian Skov Petersen.

Om Ejner Hessel

Ejner Hessel A/S er Danmarks største bilforhandler - mærkerne omfatter Ford, Renault, Dacia og Mercedes-Benz. I juni 2022 overtog Ejner Hessel importen af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark. Virksomheden har rod i vognmandsverdenen. Måske er det derfor, vi har så let ved at forstå, at vores job er at få din bil ud at køre igen i en fart. Uanset om bilen er din forretning eller din privatsag. Uanset om du er en stor eller en lille kunde. Dit behov for hurtig, ordentlig og ærlig service er det, der driver os.

Kilde: Ejner Hessel A/S

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079