23948sdkhjf

Brancheboss tordner mod afskaffelse af varebilsloven: "Laver ny case med social dumping"

Transportministerens ønske om at fjerne varebilsloven skaber stor bekymring hos brancheorganisation

Erik Østergaard, adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd, er "overrasket" og alt andet end tilfreds med, at transportminister Thomas Danielsens (V), vil afskaffe varebilsloven fra årsskiftet.

- Det er fuldstændigt tåbeligt, for loven blev indført for at skabe ordnede forhold i branchen, og nu er bekymringen, at vi bliver bombet tilbage til tilstandene inden loven blev indført, fortæller direktøren til Transportmagasinet.

Transportministeren fortæller ellers i et interview med Transportmagasinet, at han mener, at varebilsloven er overflødig, og at han kan konstatere, at den ikke har en effekt. Den udmelding mener Erik Østergaard er "underlig", da det var regeringspartiet Socialdemokratiet, som var drivkraft i at indføre lovgivningen i 2019.

Forbedrede forhold

I modsætning til ministeren, mener branchebossen nemlig, at loven netop har været med til at give bedre forhold i branchen og for chaufførerne.

- Loven har været med til at løfte niveauet i branchen fra, at der slet ikke var et niveau. Hvis man kunne få fat i en varebil, kunne du drive en vognmandsvirksomhed fra første dag uden f.eks. kapitalkrav eller uddannelse til chaufførerne. Vi er meget bekymret for, at vi bliver bombet tilbage til det.

Han er derfor også meget forundret over ikke at have været en del af dialogen omkring at fjerne loven.

Loven har været med til at løfte niveauet i branchen fra, at der slet ikke var et niveau Erik Østergaard, adm. direktør i DTL

Trækker tæppet væk

Transportministeren anslår, at opgavebortfaldet – regeringens udtryk for besparelser - omfatter tre årsværk i Færdselsstyrelsen. Dertil kommer frigørelse af politibetjente og kursusundervisere. Men Erik Østergaard mener, at samfundet overordnet set kommer til at tabe, hvis loven fjernes som forventet:

- Samlet set kan man måske spare nogle årsværk, men jeg sikker på, at samfundet som helhed kommer til at tabe på det her. I min optik handler det om, at transportministeren er ved at lave en ny case for social dumping. Der vil i al fald blive åbnet en ladeport, hvis det bliver ændret, og det er fuldstændigt tåbeligt, siger han og fortsætter:

- Branchen er ikke interesseret i at fjerne kravene, og der er folk, der har investeret i at leve op til kravene, og så hiver man bare tæppet væk under dem. Jeg forstår ikke, at det bliver fjernet, for er transportkøbere ikke interesseret i ordnede forhold?

Også glæde i branchen

Der er dog nogle i branchen, som er glade for ministerens tiltag, som Transportmagasinet tidligere har rapporteret om. Det er Hans Peter Nissen, adm. direktør i Dansk Avis Omdeling A/S (DAO). Han er også formand for Danske Mediers distributionsudvalg. Han sagde følgende i forbindelse med udmeldingen: 

- Jeg blev overhalet indenom. Min hedeste drøm er opfyldt. Jeg glæder mig til, at vi har fleksibilitet og rekruttering igen.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095