23948sdkhjf

MAN starter elektrisk serieproduktion

MAN har nu officielt indledt serieproduktion af deres elektriske lastbiler på fabrikken i München.

Fra nu af vil både elektriske og dieseldrevne lastbiler blive produceret i en fuldt integreret, blandet produktionsproces på samme produktionslinje.

- Starten på serieproduktionen af vores elektriske lastbiler er historisk. Det markerer et vendepunkt i vores historie! MANs fremtid begynder nu, i dette øjeblik, siger Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus.

 -Det faktum, at vi kan fremstille de elektriske lastbiler på samme produktionslinje som vores topmoderne diesellastbiler, giver os også enorm fleksibilitet og øger produktionseffektiviteten, udtaler topchefen.

Går efter 1.000 i år

MAN har investeret næsten 400 millioner euro i forskning og udvikling for at kunne tilbyde sit lastbilprogram med batterielektrisk drivline. Udvalget spænder fra 12 til 50 ton og dækker lige fra renovationsbiler til langdistancekøretøjer.

- Vi har som mål at levere de første 1.000 elektriske lastbiler inden årets udgang. Afhængigt af anvendelse og el-mix vil det kunne spare CO2-udledning svarende til en mindre bys. Det er en enorm løftestang. Nu skal politikerne sætte de rigtige rammer for udbygningen af infrastrukturen og CO2-prisfastsættelsen, så opskaleringen af e-mobilitet kan få yderligere momentum, siger Alexander Vlaskamp.

Forvandlingen er nu tydeligt synlig på MAN's fabrik i München. Den maksimale produktionskapacitet er i øjeblikket omkring 100 lastbiler om dagen, uanset drivlinetype. Det tager cirka otte timer at fremstille en lastbil.

For eksempel bliver forbrændingsmotorer i begyndelsen udstyret med aksler, tanke og udstødningssystemer, mens de elektriske modeller i stedet udstyres med to batterier under førerhuset samt andre elektriske komponenter – det såkaldte "power pack". Mere end 5.000 medarbejdere er blevet uddannet i højspændingsteknologi til denne transformation.

700 ellastbiler solgt

Før serieproduktionen blev igangsat, havde MAN allerede fremstillet næsten 200 elektriske forseriemodeller og leveret dem til kunder. Disse køretøjer har allerede kørt omkring to millioner kilometer i reel kundebrug på europæiske veje – nogle med daglige ture på op til 850 kilometer og et meget lavt gennemsnitligt forbrug på 97 kWh per 100 kilometer, oplyser fabrikken. MAN har i alt modtaget omkring 700 ordrer på elektriske lastbiler.

MAN's e-lastbiler kan udstyres med tre til seks modulopbyggede NMC-batterier, som kommer fra MAN-fabrikken i Nürnberg og tilbyder en samlet brutto-kapacitet på op til 534 kWh. Det betyder, at op til 500 kilometer kan tilbagelægges uden opladning. For endnu større rækkevidde findes der endda et valgfrit syvende batteri, som gør det muligt at køre op til 740 kilometer på batterikraft uden opladning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063