Vognmand kæmper med ny vejafgift: Har mistet en kvart million

Det koster at køre i lastbil.
Det har Martin Jensen fra Poul Jensen Snertinge måttet sande siden indførelsen af den nye kilometerbaserede vejafgift i januar.
Vognmandsfirmaet har ifølge Martin Jensen mistet cirka 250.000 kroner i løbet af årets første tre måneder.
Kundernes pres på priserne og svigtende betalinger truer forretningens overlevelse.
Det skriver Sjællandske Nyheder.
– Der er kun én til at betale, og det er jo kunderne. Og jeg oplever, at de finder billigere alternativer. Det er jo ligesom, når der er tilbud på smør, så betaler du jo ikke fuld pris i Brugsen, hvis det er billigere i Netto
Hos DTL oplever man, at mange medlemmer kæmper med både afgiften og bøderne.
Kim Tatt Jakobsen fra DTL forklarer, at fejl ved de obligatoriske kilometertællere stadig kan udløse mange bøder, hvis en fejl ikke opdages hurtigt.
En løs forbindelse kan resultere i 10-12 bøder, før vognmanden bliver gjort opmærksom på det.
Det er Sund & Bælt, der administrerer afgiften via blandt andet Brobizz og Telepass. I dag går en tredjedel af bøderne til danske vognmænd, mens resten udstedes til udenlandske.
Afgiften gælder nu lastbiler over 12 ton og dækker foreløbig 10.900 kilometer vej.
Fra 2027 udvides den til køretøjer over 3,5 ton og fra 2028 til hele det offentlige vejnet.
Ifølge DTL er det især mindre og ældre vognmænd, der rammes hårdest.
Omkring 10 danske vognmænd har ifølge organisationen allerede valgt at lukke deres forretning.