Sådan kan vognmænd fastholde sine folk – ifølge chaufførerne selv

Høj tilfredshed – men lav anbefaling.
Det paradoks prægede IRU’s seneste chaufføranalyse, hvor 57 procent af lastbilchaufførerne i Europa erklærede sig meget tilfredse med deres job, men hvor flertallet alligevel ikke vil anbefale det til andre.
Så hvad skal der til?
Et dyk ned i rapporten IRU's europæiske chaufførbarometer kan måske give svaret. For IRU har spurgt chaufførerne selv.
Her er de tre mest efterspurgte forbedringer, som går igen i rapportens data og figurer.
1. Sikkerhed og bedre faciliteter
Ifølge rapporten angiver 37 procent af chaufførerne, at "secure and safe parking" er det vigtigste tiltag, der kan forbedre deres arbejdsvilkår.
Det gør sikre rastepladser til den mest efterspurgte forbedring overhovedet i hele undersøgelsen.
IRU fremhæver i rapportens afsnit "Driver working conditions" også problemet med manglen på egnede parkeringspladser og de risici, chauffører oplever i det daglige.
– Sikre og trygge rastepladser er stadig en stor udfordring, da chauffører fortsat har svært ved at finde passende hvilesteder med sikkerhed, hygiejne og basale faciliteter, fremgår det af rapporten.
2. Bedre behandling
På andenpladsen ligger ønsket om bedre forhold og respekt på terminaler og distributionscentre.
31 procent nævner dette som et nødvendigt tiltag, især med henvisning til:
- Lange ventetider
- Manglende adgang til toiletter og faciliteter
- Dårlig tone og behandling fra personale
IRU fremhæver dette punkt som en af de mest strukturelle udfordringer for chaufførernes trivsel og fastholdelse.
– Mange chauffører rapporterer om dårlig behandling på aflæsningssteder, herunder lange ventetider, manglende adgang til sanitære faciliteter og generel mangel på respekt, står der i rapporten.
3. Et bedre image for faget
Chaufførerne peger også på behovet for at forbedre branchens omdømme, især blandt unge og kvinder.
27 procent nævner "improve the image of the profession" som et vigtigt indsatsområde.
Især yngre chauffører er markant mere tilfredse og har en højere NPS – men gruppen er lille.
For at øge rekruttering og tiltrækning kræver det, ifølge IRU, et bedre narrativ om livet som chauffør og bedre rekrutteringsinitiativer.
Det kræver en samlet indsats at ændre opfattelsen af chaufførfaget.
For at tiltrække nye generationer og flere kvinder skal der investeres i kommunikation, synlighed og bedre rekrutteringsstrategier.
På trods af udfordringerne bliver mange i faget i mange år, fremhæves det i rapporten.
Men det er ikke nok, påpeger IRU.
– Det handler ikke kun om at fastholde. Hvis ikke der rekrutteres nye, står vi snart uden chauffører, står der i rapportens konklusion.
Oversigt over de tre vigtigste ønsker fra chaufførerne
Ønske | Andel der nævner det |
---|---|
Flere sikre og trygge rastepladser | 37 % |
Bedre behandling på terminaler | 31 % |
Bedre image for chaufførfaget | 27 % |