Der er alt for få sikre parkeringspladser til lastbiler i EU.
Det blev understreget, da EU-kommissionens næstformand for job og kompetencer, Roxana Mînzatu, i sidste uge besøgte flere parkeringsområder i Belgien – fra en moderne guldstandard-plads til steder uden basale faciliteter som toiletter og bad.
Besøget var arrangeret af International Road Transport Union – IRU i samarbejde med Det Europæiske Transportarbejderforbund og kommer, mens EU forhandler om det næste budget.
Ifølge en kommissionsrapport er kun 4.943 ud af EU’s cirka 380.000 pladser certificeret som sikre.
– Sikker og tryg parkering handler ikke kun om logistik. Det handler om at garantere chaufførernes værdighed, sikkerhed og respekt, sagde Roxana Mînzatu under besøget.
IRU’s EU-direktør Raluca Marian fremhævede, at forskellene mellem pladserne i Belgien afspejler chaufførernes daglige vilkår i hele Europa.
Hun kaldte situationen en europæisk krise og opfordrede kommissionen og medlemslandene til at prioritere etableringen af sikre pladser – især langs de mest belastede korridorer.
EU har de senere år afsat 750 mio. euro til at udvikle og opgradere parkeringspladser, men ifølge IRU er udfordringen gennemførelsen.
Mange lokale myndigheder tøver med at godkende nye anlæg eller er langsomme med tilladelser, hvilket blokerer projekter trods tilgængelig EU-støtte.
Prognoser viser, at manglen kan vokse til næsten en halv million pladser i 2040.