23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

El-varebiler stormer frem –lastbiler stadig halter bagefter

El udgjorde næsten en tredjedel af de nyregistrerede varebiler i august. I den tunge ende er billedet mere blandet, selv om støtten til grøn omstilling er åbnet

En bevægelse er i gang. 

Nye salgstal viser, at elvarebiler i stigende grad finder vej ud på de danske veje. 

I august stod el for 29,4 procent af alle nyregistrerede varebiler – en markant fremgang i forhold til blot et år siden.

– Elektrificeringen fylder gradvist mere blandt varebilerne, men den videre udvikling kræver understøttelse i form af incitamenter og gode rammer, udtaler Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark, i en pressemeddelelse.

I alt blev der registreret 1.924 varebiler i august, hvilket er et fald på 2,8 pct. i forhold til samme måned sidste år. Samlet set ligger årets varebilssalg nu 12,1 pct. under niveauet i 2024. 

Diesel er stadig dominerende, men med faldende andel, mens benzin og hybrid spiller en marginal rolle.

På lastbilmarkedet ser billedet anderledes ud. Her blev der i august registreret 305 enheder – et fald på 7,3 pct. sammenlignet med sidste år. 

I årets første otte måneder er salget dog samlet set steget med 5,4 pct., påvirket af et højt juniniveau før nye emissionskrav trådte i kraft.

Elektrificeringen af lastbiler går langsommere. 

I august blev der indregistreret 56 el-lastbiler, svarende til en stigning på godt 22 pct., men de udgør stadig en lille del af markedet. Blandt de lettere N2-lastbiler var el for første gang større end diesel, mens de tunge N3-lastbiler fortsat næsten udelukkende kører på diesel.

– Sidste år var interessen for støttepuljen stor, og det er derfor positivt, at en større del af midlerne bliver afviklet allerede i år. Alligevel er det vigtigt fortsat at undersøge mulighederne for yderligere incitamenter til grøn omstilling af den tunge transport – for der er meget at hente i form af CO2-reduktion, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen.

På busmarkedet er billedet mere positivt. 

August endte med 57 nyregistreringer – mere end tre gange så mange som året før – selv om det samlede årssalg ligger en anelse under 2024.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063