23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce

Dania Connect og Norlys samarbejder om eldreven tung transport

Speditørvirksomheden Dania Connect, der fragter skibscontainere fra danske havne, er gået aktivt ind i omstillingen af tung transport. Målet er omstilling af dieseldrift til en elektrificeret flåde.

Dania Connect har valgt Norlys som samarbejdspartner på vejen mod en elektrificeret flåde. Samarbejdet har indtil videre udmøntet sig i provisorisk depotopladning samt opladning på Norlys’ offentlige ladestationer rundt i Danmark.

Derudover har Dania Connect tilkøbt oprindelsesgarantier fra vedvarende energikilder svarende til virksomhedens strømforbrug.

Her kan du høre Lars Sørensen fortælle om samarbejdet med Norlys

En løsning, der understøtter Dania Connects ESG-ambitioner

Der findes flere måder at omstille sin flåde på, men hos Dania Connect har der ikke været tvivl om, hvilken vej man ønsker at tage.

– Vi mener, det rigtige er at omstille til elektrificeret drift, lyder det fra COO hos Dania Connect, Lars Sørensen, der i samme åndedrag fremhæver el frem for alternativer som gas og HVO-diesel.

Valget af el har også en positiv indvirkning på opfyldelsen af virksomhedens ESG-ambitioner, der blandt andet handler om ansvarlig adfærd på miljøområdet:

– Det er klart, at ESG fylder en del i en virksomhed som vores, siger Lars Sørensen, og fortsætter:

– Så det er selvfølgelig enormt vigtigt, både for os, men også for vores kunder.

Billigere at lade end at tanke

Det er ikke kun ESG-regnskabet, der bliver pænere af, at Dania Connect nu vælger el som fremtidigt drivmiddel til flåden. Også virksomhedens finansielle regnskab har gavn af beslutningen:

– Det er jo billigere at lade strøm end det er at tanke diesel, påpeger Lars Sørensen, som forestiller sig, at den økonomiske forskel mellem de to drivmidler kun vil blive større i fremtiden.

En robust og pragmatisk partner

Da man havde truffet beslutningen om en eldrevet flåde, var spørgsmålet, hvem der skulle på banen på som samarbejdspartner. Og her var det vigtigt, at det blev en stærk partner, som kunne byde ind med en fornuftig løsning.

Det gælder om at finde stærke partnerskaber i omstillingen til eldrift, for man kan ikke gøre det hele selv. Så en robust og pragmatisk partner, som vi har i Norlys, det er enormt vigtigt.

Lars Sørensen, COO, Dania Connect

Bedre miljø for chaufførerne

Blandt chaufførerne i Dania Connect bringer de eldrevne lastbiler især én væsentlig gevinst med sig. Lydniveauet er nemlig markant lavere i en ellastbil end i en lastbil med dieselmotor.

– Det bedste ved at køre ellastbil er den ro, der er i kabinen. Det er ikke meget støj, du har, når du kun kan høre blinklyset. Det gør at der er mere ro i hovedet, når man kommer hjem. Man er mere afslappet, fortæller Finn Bernth, som er chauffør hos Dania Connect.

Vi ser ingen udfordringer med elektrisk drift

Hos Dania Connect er det planen at omstille hele flåden til elektrisk drift. Og det er der ikke mange bekymringer forbundet med.

– Danmark er et lille land, så vi kan nå hele vejen rundt. Med en rækkevidde på cirka 400 km kan du ikke tømme bilen for batteri i en køre- og hviletidsperiode. Så vi ser faktisk ingen udfordringer med elektrisk drift, afslutter COO Lars Sørensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|