23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Øresundstunnelen får permanent fartkontrol

Efter et succesfuldt forsøg med automatisk fart kontrol (ATK) i Øresundstunnelen har politiet nu besluttet at gøre fartkontrollen mere permanent.

Den automatiske fart kontrol kan eksempelvis foregå ved at to spoler nedlægges i vejbanen. De registrerer, hvornår en bil passerer, og hastigheden beregnes mellem de to spoler samtidig med fotografering.

Målingen kan også laves med laser eller radar, så man fremover ikke behøver at have betjente i tunnelen

Lige siden Øresundsbron blev indviet i år 2000 har man diskuteret fartkontrol i Øresundstunnelen. Det danske politi har lavet fysiske kontroller i tunnelen, men de har været farlige for betjentene at udføre. Desuden er fartkontrollerne hurtigt rygtedes til andre bilister gennem SMS- og FaceBook-beskeder.

Ville have stærekasser

Øresundsbron har længe presset på for at få de såkaldte stærekasser, der er en automatisk, ubemandet kamera-fartkontrol; men Danmark har hidtil strittet imod.

I stedet kom en anbefaling fra Rigspolitiet om en ATK-kontrol – og den har Øresundsbron taget imod med kyshånd.

Bøderne er fordoblet

For høj fart i tunnelen bliver en dyr omgang. Politiet i Danmark, hvor Øresundstunnelen hører under, har netop sat fartbødetaksterne op.

* For førere af biler, lastvogne og motorcykler er minimumsbøden steget fra 500 til 1.000 kr.

* For alle forseelser, der giver såkaldte klip i kørekortet, stiger bøden til 2.000 kr.

* Ved frakendelse af kørekortet øges bøden til 2500 kr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|