23948sdkhjf

Bakkeeksperten fra Bayern

TEST på Fyn. Stejle bakker tager ikke pusten fra MAN’s nye TGX D38-model med 560 hk, heller ikke når vogntoget vejer 55 ton.
Af Carsten Teiner

Fuldt lastet drog vi fra MAN i Odense ud på de kuperede fynske veje i den nye D38-model med 560 hk fra MAN. I alt vejede helke køretøjet 55 ton, men den momentstærke 560’er klarede opgaven med bravur.

MAN i Odense var venlige at låne os den nye lastbil. Traileren var udlånt af vognmand Poul Pedersen fra Ejby. Ballasten bestod af øl, udlånt af fra Bryggeriet Vestfyen.

Mange rundkørsler betød, at vi måtte helt ned i fart, for vi skulle jo nødig sende den dyrbare last ud på asfalten. Hen mod rundkørsler og kryds var vi glade for den kraftfulde retarder. Og ud af rundkørslerne kom D38 teknikken til sin ret og trak ubesværet den tunge 3-akslede trailer med sig. ZF gearkassen (TipMatic2) arbejdede lydløst og hurtigt. Der var helt smidig acceleration i øverste 12. gear fra cirka 800 omdrejninger.

På en stejl motorvejsbakke ved Ringe skiftede den kun et gear ned til 11. gear. Tidligere - i en manuel gearkasse - ville det svare til et halvt gear.

Gearkassen, som er automatiseret, har i nyeste udgave såkaldt "speed shifting." Det sikrer hurtigere skift mellem 10., 11. og 12. gear.

MAN tilbyder også EfficientRoll – et friløb til brug på lige strækninger ned ad bakke, hvor motoren kører med 600 omdrejninger. Det sparer brændstof.

Vi benyttede bilens "speed pilot" (Cruise Control) på motorvejen. MAN tilbyder her deres nye EfficientCruise, hvor bilens GPS styrer hastigheden efter landskabets udformning, Det giver ifølge MAN op til seks procent brændstofbesparelse.

Motoren lettet

Euro 6 motoren er i sig selv tungere end Euro 5 motoren, men det har MAN kompenseret for ved at skære vægt af motoren hist og her. Bundkarret er således udformet i plast. Det sparer 25 kilo alene.

Euro 6 kravene har også været medvirkende til MAN’s beslutning om at pensionere V8-motoren i de europæiske modeller til fordel for de nye 6-cylindrede 15,2 liters motorer. Trækkraften er i behold, brændstoføkonomien er væsentlig højere.

Det er ikke alle, der har behov for den kraftige D38-serie. Hvis man ikke kører tung specialtransport eller et 60 ton modulvogntog eller tung entreprenørkørsel, kan man sagtens klare sig med MAN’s D26-motor.

Få fornyelser inde

Inden for i førerhuset skal man dog lede længe efter fornyelser. Instrumentbrættet er - bortset fra radio-monteringen – den samme som tidligere. Dog er der moderne detaljer som Bluetooth-tilslutning. Man sidder godt bag rattet, der er fri for de mange knapper, der kendetegner mange af de andre lastbilmærker.

Der er dog visse kritikpunkter så som de store spejlehuse, som skaber mange døde vinkler. Spejlene er dog både store og giver godt udsyn bagud. Håndbremsen sidder vel langt tilbage. Tiden må være inde til en elektronisk håndbremse. Sæderne er dog meget komfortable.

Tekniske data

MAN TGX 26.560

Motor: D38

Miljønorm: Euro6

Type: 6 cyl. rækkemotor

System: Common-rail.

Slagvolumen:15,2-liter.

Ydelse: 560 hk ved.1.600-1.800 omdr.

Moment: 2.700 Nm ved 930-1.350 omdr.

Gear: MAN/ZF Tipmatic2 12AS.

Konfiguration: 6x2/4 Twinsteer

Intarder: 500 kW med.3.500 kW bremseeffekt

Førerhustype: XLX

Køretøjsvægt: 55 ton.

Sikkerhed i testbil: ESC, ABS, EBA (nødbremseasistent).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094