23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

2059 kroner for en overfart

Taksten for lastbilerne i den kommende tunnel sættes lidt ned.

Femerselskabets opdaterede, økonomiske analyse indeholder et lille fald i taksten for lastbiler. Den er faldet fra 2110 kroner til 2059 kroner, hvis prispolitikken kalkeres af fra Scandlines’ listepriser.





Konsulenterne bag den finansielle analyse – Intraplan og BVU – anser det for urentabelt at fortsætte færgedriften mellem Rødby og Puttgarden efter åbningen af tunnelen.





I givet fald vil 15 procent af lastbilerne fortsat benytte færgerne, hvis Scandlines har timedrift. Andelen falder til 12 procent, hvis der kun er en færgeafgang hver anden time. Andelen af færgeglade bilister er lidt lavere i trafikprognosen.





Femer Bælt-forbindelsen vil forkorte rejsetiden for biler og lastbiler mellem København og Hamborg med knap en time, hedder det i lovudkastet, der er i offentlig høring til 5. januar.





Den opdaterede trafikprognose siger 101 tog i døgnet i hver retning i 2025 stigende 114 i 2035. Godstog udgør hovedparten med henholdsvis 65 og 74.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088