23948sdkhjf

Bevar udlånsordning for vognmænd

Ifølge DI's oplysninger planlægger regeringen i forbindelse med en revision af godskørselsloven at fjerne muligheden for udlån af chauffører mellem de virksomheder, der har en dansk godskørselstilladelse.
Som loven er i dag kan virksomheder med en tilladelse til at køre kommerciel godstransport benytte sig af chauffører, der enten er ejer eller ansat i virksomheden eller kommer fra en godkendt vikarvirksomhed eller en chauffør udlånt fra en anden dansk virksomhed med en godkørselstilladelse.

Det er sidstnævnte mulighed for udlån, som regeringen vil fjerne.

Ordningen benyttes i dag primært mellem datterselskaber i samme koncern, blandt vognmænd hvor f.eks. far og søn har hver deres vognmandsforretning eller mellem to naboforretninger. Det er ofte i forbindelse med sygdom eller ekstra travlhed, at udlånsordningen bliver benyttet.

I

Bekymret over konsekvenserne

I arbejdsgiverforeningen ATL og DI Transport, der tilsammen udgør Danmarks største brancheorganisation for godstransport, er man bekymret over konsekvenserne for især de mindre og mellemstore vognmænd.

- Hvis man fjerner udlånsordningen, fjerner man også noget fleksibilitet fra vognmændene og øger de administrative omkostninger, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

- Det er efter vores opfattelse ikke det, der er behov for. Det vil skade ikke mindst de mindre danske vognmænd.

De lever op til godskørselsreglerne

Forslaget ligger på bordet som et led i udmøntningen af finanslovens delaftale om bekæmpelse af social dumping.

- Der er tale en udlånsordning mellem to danske vognmænd med danske godskørselstilladelser, som derfor lever op til godskørselslovens bestemmelser om aflønning på niveau med gældende overenskomst, siger Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør i ATL.

Bliver igen ofret

De to organisationer peger på, at det desværre ikke er første gang, at de danske vognmænd bliver ofret i kampen mod social dumping.

For et år siden blev bøderne for mindre overtrædelser af godskørselsloven skruet voldsomt op, så minimumsbøder blev 5.000 kroner mod før 1.000 kroner. Der er tale om mindre overtrædelser som for eksempel hvis den danske vognmand glemmer sin tilladelse på kontoret.

Senest foreslog SF en generel forhøjelse af overtrædelserne af køre- og hviletidsreglerne, herunder små sjuskefejl uden betydning for færdselssikkerheden.

Forslaget blev ikke en del af finanslovsaftalen, men ville have medført markant højere bøder til danske vognmænd for mindre sjuskefejl, som for eksempel blev opdaget i forbindelse med virksomhedskontrollen.

Står en samlet branche bag?

Vognmandsorganisationen DTL støttede sidste år de højere bøder og roste også for nyligt SF's forslag og kaldte det for "virkelige gode og nødvendige tiltag". Det får DI Transport og ATL til at tvivle på, om det er en samlet branche, der vil bevare udlånsordningen.

- Set i bakspejlet kan man have sin tvivl, men vi håber da, at det er en samlet branche, der vil bevare den nuværende fleksibilitet, som udlånsordningen giver, slutter Michael Svane.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078