23948sdkhjf

Sikre lastbiler i 2022

EU har lyttet til storbyerne København, London og Amsterdam, som har ønsket regler, der giver mere sikre lastbiler. De sikre lastbiler kommer på gaden i 2022.
Europa Parlamentet og EU’s 28 nationale regeringer har i sidste uge indgået et kompromis om mere sikre og energibesparende lastbiler. De nye sikkerhedsregler vil betyde, at:

* lastbilernes førerhuse fremover kan udformes mindre firkantede og mere aerodynamiske,

* lastbilerne skal have større og lavere vinduespartier, så chaufførerne får et bedre udsyn.

Forslaget blev oprindeligt anbefalet 130 europæiske storbyer og interesseorganisationer med København, London og Amsterdam i spidsen.

Ulykke rammer alle parter

- Højresvingsulykker er dybt tragiske. Ikke kun for de cyklister og fodgængere, der mister livet eller kommer slemt til skade. Det er også dybt traumatiserende for chaufførerne, siger teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell (EL).

- Ofte skyldes ulykkerne, at lastbilerne er indrettet med blinde vinkler, så chaufførerne ikke opdager cyklister og fodgængere, før det er for sent. Derfor er jeg glad for, at EU’s instanser langt om længe er blevet enige om nye sikkerhedsregler.

Ikke i 2017, men i 2022

- Oprindeligt var det planen, at de nye sikkerhedsregler skulle introduceres fra 2017; men lastbilbranchen har lobbyet sig til, at de nye lastbiler måske først må komme på gaden i 2022, siger Morten Kabell, som håber at EU vil fremskynde regelarbejdet.

De nye lastbiler ventes at kunne redde 900 liv om året.

Mere aerodynamisk

I dag tegner lastbiler sig for 25 procent af transportsektorens samlede CO2-udledning i Europa. Det nye mere aerodynamiske design med mindre luftmodstand vil reducere brændstofudledningen med op til 10 procent.

Forslaget skal til afstemning i parlamentet engang i det nye år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079