23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lufttanke i termoplast

Med støtte fra Trafikstyrelsen er en ny serie lufttanke i termoplast blevet udviklet til tunge køretøjer. Lufttankene sparer vægt og reducerer CO2-udledningen.

Det er virksomheden HBN Teknik, som har udviklet en serie lufttanke i glasfiberforstærket termoplast til tunge køretøjer. Plasttankene er væsentligt lettere end gængse lufttanke i stål.

Tanke i termoplast er op til 60 procent lettere end tanke i stål og op til 10 procent lettere end tanke i aluminium. Ud over at tankene er lettere, er de også mere modstandsdygtige over for tæring end tanke i stål og aluminium. Ved at spare på en lastbils egenvægt, bliver det muligt at transportere mere på ladet eller i tanken. Det kan give effekt på både brændstoføkonomien og på CO2-udledningen.

Danmarks målsætning

Støtten er kommet fra Trafikstyrelsens pulje til forsøg med energieffektive transportløsninger

- Danmark har en målsætning om at sænke CO2-udledningen fra transporten, fortæller Janni Torp Kjærgaard, der er kontorchef i Center for biler og grøn transport i Trafikstyrelsen.

- CO2-udledningen kan nedbringes ved at anvende flere alternative drivmidler som gas, el og brint, men det kan også ske ved at tilvejebringe innovative tiltag og teknologier. De nye luftanke er et godt eksempel på, at produktudvikling og innovation er vigtige skridt i retning af en grønnere transport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02