23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk færge vinder pris

Scandlines-færgen MF Prinsesse Benedikte vinder pris for omstilling fra dieseldrift til hybriddrift.

Rederiet Scandlines og firmaet Corvus Energy modtog den 2. oktober 2014 Fathom’s effektiviseringspris for omstillingen af Scandlines’ M/F Prinsesse Benedikte fra dieseldrift til hybriddrift.

Hybriddriften betyder, at færgen både kan drives af diesel og af store litium-polymer-batterier, der oplagrer energien på en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv måde. Batterisystemet kan drive den 6.600 ton tunge færge i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie og med en hastighed på 14 knob.

Sejler på Rødby-Puttgarden

Det er første gang, at en hybridfærge af den størrelse bliver sat i drift. Siden er yderligere tre Scandlines-færger omstillet til hybriddrift, nemlig M/F Deutschland, M/F Schleswig-Holstein og M/F Prins Richard.

Alle færgerne sejler på Rødby-Puttgarden ruten.

- Vi er stolte af, at vores system til lagring af energi kan være med til at sikre rederiets succes, siger Grant Brown, der er Vice President i Corvus Energy.

- Vi kan som den eneste levere et litiumbaseret energilagringssystem med sikkerheds- og kvalitetsgodkendelser de uafhængige klassifikationsselskaber Lloyd’s Register, DNV (Det Norske Veritas) og ABS (American Bureau of Shipping).

Bæredygtig færgedrift

Hybridsystemet er et væsentligt punkt i Scandlines’ strategi om mere bæredygtig færgedrift og er det første i en række af miljøvenlige investeringer.

I 2013 til 2015 investerer Scandlines næsten 190 millioner kroner i miljøteknologier på ruten Rødby-Puttgarden. Derudover er der planlagt yderligere investeringer på andre Scandlines-ruter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|