23948sdkhjf

Ekstra natur-vurdering af Frederikssundbro

En EU-dom fra maj kan forsinke eller ændre Frederikssundsbroen, hvis miljøvurderingen falder uheldigt ud.
Dommen indfører en ny praksis for projekter, der berører et udpeget Natura 2000-område. Da området omkring Roskilde Fjord er udpeget til Natura 2000-område, vil den kommende fjordforbindelse også være omfattet af dommen.

VVM-redegørelsen om broprojektet er fra 2010. Derfor er Vejdirektoratet i gang med at sikre, at projektet fortsat er i overensstemmelse med EU-lovgivningen og habitatdirektivet. Det sker gennem en supplerende VVM-redegørelse, der offentliggøres i løbet af november.

Politisk diskussion

Trafikordfører Anne Baastrup (SF) ønsker en høring eller en udvidet teknisk gennemgang i trafikudvalget. Det anser nogle ordførerkolleger som et forsøg på at forsinke lovforslaget, så det ikke når at blive vedtaget inden jul.

- Vi har ikke brug for høringer. Vi har brug for, at Vejdirektoratet arbejder det igennem, så vi kan komme i gang med at bygge den bro, siger Hans Andersen (V). Han er valgt i Frederikssundkredsen.

Det samme mener Kim G. Christiansen fra Dansk Folkeparti. Han siger: - Jeg tror ikke, at en høring med nogle eksperter skulle kunne give os et bedre svar end det, som vi kan få ved en supplerende undersøgelse i Vejdirektoratet, siger Kim G. Christiansen (DF).

Tunnel som alternativ

Enhedslisten, der stemmer nej til en Frederikssundsbro , foretrækker en tunnel, fordi vejprojektet føres gennem et område, der er belagt med mange naturbeskyttelsesbestemmelser.

- Ministeren har travlt med at haste lovforslaget igennem Folketinget, uden at vi har fuld klarhed over, om EU-dommen vil betyde, at der skal anlægges en tunnel i stedet for en bro, siger Sarah Nørris (EL).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078