23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ekstra natur-vurdering af Frederikssundbro

En EU-dom fra maj kan forsinke eller ændre Frederikssundsbroen, hvis miljøvurderingen falder uheldigt ud.

Dommen indfører en ny praksis for projekter, der berører et udpeget Natura 2000-område. Da området omkring Roskilde Fjord er udpeget til Natura 2000-område, vil den kommende fjordforbindelse også være omfattet af dommen.

VVM-redegørelsen om broprojektet er fra 2010. Derfor er Vejdirektoratet i gang med at sikre, at projektet fortsat er i overensstemmelse med EU-lovgivningen og habitatdirektivet. Det sker gennem en supplerende VVM-redegørelse, der offentliggøres i løbet af november.

Politisk diskussion

Trafikordfører Anne Baastrup (SF) ønsker en høring eller en udvidet teknisk gennemgang i trafikudvalget. Det anser nogle ordførerkolleger som et forsøg på at forsinke lovforslaget, så det ikke når at blive vedtaget inden jul.

- Vi har ikke brug for høringer. Vi har brug for, at Vejdirektoratet arbejder det igennem, så vi kan komme i gang med at bygge den bro, siger Hans Andersen (V). Han er valgt i Frederikssundkredsen.

Det samme mener Kim G. Christiansen fra Dansk Folkeparti. Han siger: - Jeg tror ikke, at en høring med nogle eksperter skulle kunne give os et bedre svar end det, som vi kan få ved en supplerende undersøgelse i Vejdirektoratet, siger Kim G. Christiansen (DF).

Tunnel som alternativ

Enhedslisten, der stemmer nej til en Frederikssundsbro , foretrækker en tunnel, fordi vejprojektet føres gennem et område, der er belagt med mange naturbeskyttelsesbestemmelser.

- Ministeren har travlt med at haste lovforslaget igennem Folketinget, uden at vi har fuld klarhed over, om EU-dommen vil betyde, at der skal anlægges en tunnel i stedet for en bro, siger Sarah Nørris (EL).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02