Planen er oprindeligt udarbejdet i maj 2013 og bygger på cabotageudvalgets rapport. Arbejdslisten er netop blevet revideret og indeholder indsats, handling og status for hvert enkelt initiativ.
Definition af en cabotageturHandling: Ændring af godskørselsbekendtgørelsen
Status: Ændret bekendtgørelse er trådt i kraft den 1. september 2013. Bekendtgørelsen er ændret på ny den 23. maj 2014, efter at EU-kommissionen havde sendt Danmark en åbningsskrivelse.
Undersøgelse af den finske modelHandling: Henvendelse til EU-kommissionen vedrørende muligheden for at indføre den finske definition på en cabotagetur
Status: Kommissionen har sendt en åbningsskrivelse til Finland. I lyset heraf findes det ikke aktuelt at rette henvendelse til EU-kommissionen med forespørgsel om muligheden for anvendelsen af den "finske model"
Forhøjelse og differentiering af bødeniveauetHandling: Ændring af godskørselsloven
Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2014.
Teknologi i kontrolHandling: Mulighederne skal løbende undersøges nærmere herunder forskellige tekniske løsninger, juridiske problemstillinger mv.
Status: Et forprojekt vedr. forsøg med fotooptagelser af lastbilsnummerplader ved grænseovergange m.v. er iværksat. Der er i juli-august 2014 etableret udstyr på Vejdirektoratets testsite ved Farum, og der forventes test af udstyret i løbet af september 2014. Efterfølgende testes udstyr på motorvej E45 ved Frøslev. På baggrund af erfaringerne fra forprojektet vil det være muligt at vurdere muligheden for at implementere et eventuelt landsdækkende system. Resultaterne forventes afrapporteret i foråret 2015.
CabotagevejledningenHandling: Vejledningen revideres
Status: Revideret vejledning er lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside medio juli 2013.
Ny revideret vejledning er lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside den 23. maj 2014 i forbindelse med ikrafttræden af den seneste ændring af bekendtgørelsen.
Kontrolvejledning til politietHandling: Kontrolvejledning skal udarbejdes
Status: Udkast til kontrolvejledningen er sendt til Rigspolitiet medio juli 2013. Rigspolitiet har holdt workshop om kontrolvejledningen med Trafikstyrelsen ultimo marts 2014. Rigspolitiet sender medio september 2014 revideret udkast til kontrolvejledning.
Forbedring af politiets kontrolmulighederØget anvendelse af tachograf ved kontrol
Handling: Løbende vurdering af de tekniske muligheder
Status: Bliver drøftet løbende med Rigspolitiet.
Handling: Fragtbrev udformes på grundlag af forslag fra branchen
Status: Afventer udspil fra branchen.
Forbedret information og statistikFAQ (spørgsmål og svar) på Trafikstyrelsens hjemmeside
Handling: Spørgsmål og svar udarbejdes på dansk og engelsk med bidrag fra branchen
Status: FAQ er lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside ultimo august 2013. Revideret dansk FAQ og engelsk FAQ er lagt på hjemmesiden august 2014.
Politiets statistikHandling: Drøftelse med Justitsministeriet om mulighederne
Status: Justitsministeriets statistik er udbygget fra 1. januar 2014. Statistikken drøftes løbende med Justitsministeriet.
EUs statistikHandling: Undersøge muligheden for forbedret datakvalitet for cabotage i Europa
Status: Sagen er taget op med Eurostat. Behovet for bedre statistik nævnes fra dansk side, hvor det er relevant i EU-sammenhæng, og Trafikstyrelsen har været inviteret til at give oplæg i den relevante arbejdsgruppe om statistikkens mangler.
Indsats i EUFortsatte tilkendegivelser fra dansk side
Handling: Løbende vurderes, hvornår og hvordan sagen bedst kan fremmes
Status: Løbende nævnt (bl.a. i det seneste halvår i forbindelse med konference i Paris, bilaterale møder og ved uformelt rådsmøde).
Konkrete indspil til kommissionen vedrørende revision af cabotagereglerneHandling: Udkast udarbejdes og opbakning søges ved ligesindede medlemslande
Status: Fremmes løbende henover efteråret 2014.
ChaufførdirektivHandling: Det skal afdækkes om og i givet fald hvordan, der kan gøres noget for at sikre chauffører, der kører grænseoverskridende transporter. Dette sker i dialog med brancheorganisationerne
Status: Trafikstyrelsen holdt bilateralt møder med brancheorganisationerne efteråret 2013. På baggrund af møderne konkluderes, at der ikke er opbakning i branchen til et egentligt direktiv. I stedet undersøger Vejdirektoratet mulighederne på EU-plan for forbedringer på rastepladsområdet, som kan fremme chaufførers arbejdsforhold.